2016年9月14日 星期三

但以理書4:28-37



4:28 這事都臨到尼布甲尼撒王。
4:29 過了十二個月,他遊行在巴比倫王宮裡(原文是上)。
4:30 他說:「這大巴比倫不是我用大能大力建為京都,要顯我威嚴的榮耀嗎?」
4:31 這話在王口中尚未說完,有聲音從天降下,說:「尼布甲尼撒王啊,有話對你說,你的國位離開你了。
4:32 你必被趕出離開世人,與野地的獸同居,吃草如牛,且要經過七期。等你知道至高者在人的國中掌權,要將國賜與誰就賜與誰。」
4:33 當時這話就應驗在尼布甲尼撒的身上,他被趕出離開世人,吃草如牛,身被天露滴濕,頭髮長長,好像鷹毛;指甲長長,如同鳥爪。
4:34 日子滿足,我─尼布甲尼撒舉目望天,我的聰明復歸於我,我便稱頌至高者,讚美尊敬活到永遠的上帝。他的權柄是永有的;他的國存到萬代。
4:35 世上所有的居民都算為虛無;在天上的萬軍和世上的居民中,他都憑自己的意旨行事。無人能攔住他手,或問他說,你做甚麼呢?
4:36 那時,我的聰明復歸於我,為我國的榮耀、威嚴,和光耀也都復歸於我;並且我的謀士和大臣也來朝見我。我又得堅立在國位上,至大的權柄加增於我。
4:37 現在我─尼布甲尼撒讚美、尊崇、恭敬天上的王;因為他所做的全都誠實,他所行的也都公平。那行動驕傲的,他能降為卑。

All this came upon King Nebuchadnezzar.  At the end of twelve months he was walking on the roof of the royal palace of Babylon,  and the king answered and said, “Is not this great Babylon, which I have built by my mighty power as a royal residence and for the glory of my majesty?”  While the words were still in the king's mouth, there fell a voice from heaven, “O King Nebuchadnezzar, to you it is spoken: The kingdom has departed from you,  and you shall be driven from among men, and your dwelling shall be with the beasts of the field. And you shall be made to eat grass like an ox, and seven periods of time shall pass over you, until you know that the Most High rules the kingdom of men and gives it to whom he will.”  Immediately the word was fulfilled against Nebuchadnezzar. He was driven from among men and ate grass like an ox, and his body was wet with the dew of heaven till his hair grew as long as eagles' feathers, and his nails were like birds' claws.
At the end of the days I, Nebuchadnezzar, lifted my eyes to heaven, and my reason returned to me, and I blessed the Most High, and praised and honored him who lives forever,       
for his dominion is an everlasting dominion,
and his kingdom endures from generation to generation;
  all the inhabitants of the earth are accounted as nothing,
and he does according to his will among the host of heaven
and among the inhabitants of the earth;
and none can stay his hand
or say to him, “What have you done?”
  At the same time my reason returned to me, and for the glory of my kingdom, my majesty and splendor returned to me. My counselors and my lords sought me, and I was established in my kingdom, and still more greatness was added to me.  Now I, Nebuchadnezzar, praise and extol and honor the King of heaven, for all his works are right and his ways are just; and those who walk in pride he is able to humble.

************

一年後尼布甲尼撒王的夢應驗了,等到他恢復理性與權位之後,他就頌讚上帝。但以理的勸諫可能有點用,不過一年之後巴比倫王終於還是故態復萌,導致上帝的警告應驗在他身上因為他驕傲地說:「這大巴比倫不是我用大能大力建為京都,要顯我威嚴的榮耀嗎?」

從尼布甲尼撒王的事讓我們知道一個正在順境中的人,能不能了解自己不一定能夠掌握一切?能不能謙卑的聽進去這世界另有主宰?上帝對巴比倫王還算不錯,當他悔改後又能得回王權,在社會中常見的狀況是「驕傲帶來無法復原的敗亡」。我們自己能夠隨時保持謙卑嗎?

故此我們要將榮耀歸給上帝不要將榮耀歸給自己,尤其是覺得自己有所作為的時候,更是要謙卑自己,尊榮上帝!因為事實上,一切都是上帝的作為,是上帝該得榮耀,不是我們能被尊榮什麼!尼布甲尼撒王是我們的借鏡,一定要學習將榮耀歸給上帝!

沒有留言: