2017年2月21日 星期二

耶利米書2:4-13



2:4 雅各家、以色列家的各族啊,你們當聽耶和華的話。
2:5 耶和華如此說:你們的列祖見我有甚麼不義,竟遠離我,隨從虛無的神,自己成為虛妄的呢?
2:6 他們也不說:那領我們從埃及地上來,引導我們經過曠野,沙漠有深坑之地,和乾旱死蔭、無人經過、無人居住之地的耶和華在哪裡呢?
2:7 我領你們進入肥美之地,使你們得吃其中的果子和美物;但你們進入的時候就玷污我的地,使我的產業成為可憎的。
2:8 祭司都不說,耶和華在哪裡呢?傳講律法的都不認識我。官長違背我;先知藉巴力說預言,隨從無益的神。
2:9 耶和華說:我因此必與你們爭辯,也必與你們的子孫爭辯。
2:10 你們且過到基提海島去察看,打發人往基達去留心查考,看曾有這樣的事沒有。
2:11 豈有一國換了他的神嗎?其實這不是神!但我的百姓將他們的榮耀換了那無益的神。
2:12 諸天哪,要因此驚奇,極其恐慌,甚為淒涼!這是耶和華說的。
2:13 因為我的百姓做了兩件惡事,就是離棄我這活水的泉源,為自己鑿出池子,是破裂不能存水的池子。

4 Hear the word of the Lord, O house of Jacob, and all the clans of the house of Israel. 5 Thus says the Lord:
 "What wrong did your fathers find in me
that they went far from me,
 and went after worthlessness, and became worthless?
6 They did not say, 'Where is the Lord
who brought us up from the land of Egypt,
who led us in the wilderness,
in a land of deserts and pits,
in a land of drought and deep darkness,
in a land that none passes through,
where no man dwells? '
7 And I brought you into a plentiful land
to enjoy its fruits and its good things.
But when you came in, you defiled my land
and made my heritage an abomination.
8 The priests did not say, 'Where is the Lord? '
 Those who handle the law did not know me;
 the shepherds transgressed against me;
 the prophets prophesied by Baal
and went after things that do not profit.
9 "Therefore I still contend with you,
declares the Lord,
and with your children's children I will contend.
10 For cross to the coasts of Cyprus and see,
or send to Kedar and examine with care;
see if there has been such a thing.
11 Has a nation changed its gods,
 even though they are no gods?
But my people have changed their glory
for that which does not profit.
12 Be appalled, O heavens, at this;
be shocked, be utterly desolate,
declares the Lord,
13 for my people have committed two evils:
 they have forsaken me,
the fountain of living waters,
and hewed out cisterns for themselves,
broken cisterns that can hold no water.

************

    先知在此說到以色列人離棄上帝去拜偶像,就如上帝所宣告的:『因為我的百姓做了兩件惡事,就是離棄我這活水的泉源,為自己鑿出池子,是破裂不能存水的池子。』

    這裡用「水」來比喻上帝的供應,而上帝本身就是活水源頭,會不慣的供應我們所需的,是我們多而又多然而偶像呢它不但不能供應,還有破洞或裂痕,使水漏掉減少,把我們從上帝領受來的全部吸走

    也因此,明智的人應當來就上帝,接受祂豐盛的供應;不僅如此,還要離棄偶像,不要受到它的剝削,而失去一切的美好

沒有留言: