2017年8月8日 星期二

耶利米書23: 9-15



23:9 論到那些先知,我心在我裡面憂傷,我骨頭都發顫;因耶和華和他的聖言,我像醉酒的人,像被酒所勝的人。
23:10 地滿了行淫的人!因妄自賭咒,地就悲哀;曠野的草場都枯乾了。他們所行的道乃是惡的;他們的勇力使得不正。
23:11 連先知帶祭司都是褻瀆的,就是在我殿中我也看見他們的惡。這是耶和華說的。
23:12 因此,他們的道路必像黑暗中的滑地,他們必被追趕,在這路中仆倒;因為當追討之年,我必使災禍臨到他們。這是耶和華說的。
23:13 我在撒馬利亞的先知中曾見愚妄;他們藉巴力說預言,使我的百姓以色列走錯了路。
23:14 我在耶路撒冷的先知中曾見可憎惡的事;他們行姦淫,做事虛妄,又堅固惡人的手,甚至無人回頭離開他的惡。他們在我面前都像所多瑪;耶路撒冷的居民都像蛾摩拉。
23:15 所以萬軍之耶和華論到先知如此說:我必將茵蔯給他們吃,又將苦膽水給他們喝;因為褻瀆的事出於耶路撒冷的先知,流行遍地。

​Concerning the prophets:      
My heart is broken within me;
all my bones shake;
I am like a drunken man,
like a man overcome by wine,
because of the Lord
and because of his holy words.
  For the land is full of adulterers;
because of the curse the land mourns,
and the pastures of the wilderness are dried up.
Their course is evil,
and their might is not right.
  “Both prophet and priest are ungodly;
even in my house I have found their evil,
declares the Lord.
  Therefore their way shall be to them
like slippery paths in the darkness,
into which they shall be driven and fall,
for I will bring disaster upon them
in the year of their punishment,
declares the Lord.
In the prophets of Samaria
I saw an unsavory thing:
they prophesied by Baal
and led my people Israel astray.
  But in the prophets of Jerusalem
I have seen a horrible thing:
they commit adultery and walk in lies;
they strengthen the hands of evildoers,
so that no one turns from his evil;
all of them have become like Sodom to me,
and its inhabitants like Gomorrah.”
  Therefore thus says the Lord of hosts concerning the prophets:
Behold, I will feed them with bitter food
and give them poisoned water to drink,
for from the prophets of Jerusalem
ungodliness has gone out into all the land.”

************

    先知是耶和華呼召來代表祂的發言人,理當要照上帝的啟示來發言,將上帝的心意向上帝的百姓陳明,不管是安慰、鼓勵,甚至是責備與攻擊的話,都要說明清楚,不可隨著己意,任意加減。

    然而上帝要先知耶利米像一群先知說話,這對耶利米來說,或許感覺好像在一群專家面前,發表他們所熟知的事情,好像不太得體一樣!但是問題出在這一群專家,竟然沒有按其專業精神來行事為人,做了得罪上帝的事情,這是多麼不好開口的事啊!

    這也警告我們在教會久的人不一定比新進的弟兄姊妹更討上帝的喜悅不一定行在上帝的真理當中更需要常常在上帝面前自省是不是隨己意而不隨上帝的旨意而活呢是不是自以為是呢求聖靈來光照我們免得我們迷失在無知之中

沒有留言: