2021年8月10日 星期二

尼希米記 1:5-9

 

Nehemiah 1:5-9 NIV (New International Version)

5 Then I said:


“O LORD, God of heaven, the great and awesome

God, who keeps his covenant of love with those who

love him and obey his commands, 6 let your ear be

attentive and your eyes open to hear the prayer your

 servant is praying before you day and night for your

servants, the people of Israel. I confess the sins we

Israelites, including myself and my father’s house,

have committed against you. 7 We have acted very

wickedly toward you. We have not obeyed the

commands, decrees and laws you gave your servant

Moses.

 

8 "Remember the instruction you gave your servant

Moses, saying, ‘If you are unfaithful, I will scatter you

 among the nations, 9 but if you return to me and

obey my commands, then even if your exiled people

 are at the farthest horizon, I will gather them from

there and bring them to the place I have chosen as a

dwelling for my Name.’

 

***************

1:5 「耶和華天上的神,大而可畏的神啊,你向愛你,守你誡命的人守約施慈愛。

1:6 願你睜眼看,側耳聽,你僕人晝夜在你面前,為你眾僕人以色列民的祈禱,承認我們以色列人向你所犯的罪。我與我父家都有罪了,

1:7 我們向你所行的甚是邪惡,沒有遵守你藉著僕人摩西所吩咐的誡命、律例、典章;

1:8 求你記念所吩咐你僕人摩西的話,說:『你們若犯罪,我就把你們分散在萬民中;

1:9 但你們若歸向我,謹守遵行我的誡命,你們被趕散的人雖在天涯,我也必從那裏將他們招聚回來,帶到我所選擇立為我名的居所。』

******************

 

尼希米雖然身處波斯王宮,卻心繫耶路撒冷,關心其重建之問題,所以為其禱告。

 

在他的禱告中,首先呼籲上帝垂憐,赦免以色列全族過去和現在的罪,因為以色列人犯罪,所以遭到滅國;但是上帝曾應許以色列人若悔改的話,要重新把他們招聚回應許之地。所以,尼希米是靠著上帝的應許來禱告,求主實行祂的所預定的事。

 

    這樣的禱告,也指導與引領我們的禱告生活。我們奉主耶穌的名禱告,天父必定垂聽並應允,但這樣之禱告不是隨己意妄求,而是要明白上帝的旨意與應許,順著上帝所預定的,來祈求和仰望,只憑上帝所賜之信心,不看環境。正如主耶穌所教導的先求上帝的國和上帝的義,表明自己願意順著上帝之引導來行事,參與上帝榮耀之作為,使主的名得著榮耀!阿們!

 

沒有留言: