2016年11月4日 星期五

以西結書20:33-38



20:33 主耶和華說:「我指著我的永生起誓,我總要作王,用大能的手和伸出來的膀臂,並傾出來的忿怒,治理你們。
20:34 我必用大能的手和伸出來的膀臂,並傾出來的忿怒,將你們從萬民中領出來,從分散的列國內聚集你們。
20:35 我必帶你們到外邦人的曠野,在那裡當面刑罰你們。
20:36 我怎樣在埃及地的曠野刑罰你們的列祖,也必照樣刑罰你們。這是主耶和華說的。
20:37 我必使你們從杖下經過,使你們被約拘束。
20:38 我必從你們中間除淨叛逆和得罪我的人,將他們從所寄居的地方領出來,他們卻不得入以色列地。你們就知道我是耶和華。

33 "As I live, declares the Lord God, surely with a mighty hand and an outstretched arm and with wrath poured out I will be king over you. 34 I will bring you out from the peoples and gather you out of the countries where you are scattered, with a mighty hand and an outstretched arm, and with wrath poured out. 35 And I will bring you into the wilderness of the peoples, and there I will enter into judgment with you face to face. 36 As I entered into judgment with your fathers in the wilderness of the land of Egypt, so I will enter into judgment with you, declares the Lord God. 37 I will make you pass under the rod, and I will bring you into the bond of the covenant. 38 I will purge out the rebels from among you, and those who transgress against me. I will bring them out of the land where they sojourn, but they shall not enter the land of Israel. Then you will know that I am the Lord.

************

這如同是一個「新出埃及」,以色列民由萬國中出來,經過萬國的曠野回到應許之地,重複出埃及的經驗:與上帝面對來立約、受審判。上帝在這過程中會進行審判,如同在西奈曠野進行審判一樣。不忠實的百姓無法回到應許之地。

這些被擄的人就是期望回到應許之地,但是上帝說祂要用「新出埃及」來領這些被擄的人回到應許之地。而且會經過篩選,因此現在的被擄之人,應該要注意自己的信仰與純正,才能通過篩選被領回到應許之地。其他的政治方法,都不可能將這些人帶回以色列地。

意思是說上帝的重建,要發生在這一群被擄歸回的猶太人中間。事實上,上帝真的如先知預言的方式,使以色列的信仰或重建,不僅是聖殿的建立,更是聖經的編纂,使祭祀性的宗教轉化為具經典性的宗教,讓上帝的道實行出來,正如今日的教會是建立在上帝的道,不只是文字的道,更是成了肉身的道,就是耶穌基督

沒有留言: