2018年2月7日 星期三

箴言1:20-33



1:20 智慧在街市上呼喊,在寬闊處發聲,
1:21
在熱鬧街頭喊叫,在城門口,在城中發出言語,
1:22
說:你們愚昧人喜愛愚昧,褻慢人喜歡褻慢,愚頑人恨惡知識,要到幾時呢?
1:23
你們當因我的責備回轉;我要將我的靈澆灌你們,將我的話指示你們。
1:24
我呼喚,你們不肯聽從;我伸手,無人理會;
1:25
反輕棄我一切的勸戒,不肯受我的責備。
1:26
你們遭災難,我就發笑;驚恐臨到你們,我必嗤笑。
1:27
驚恐臨到你們,好像狂風;災難來到,如同暴風;急難痛苦臨到你們身上。
1:28 那時,你們必呼求我,我卻不答應,懇切地尋找我,卻尋不見。
1:29
因為,你們恨惡知識,不喜愛敬畏耶和華,
1:30
不聽我的勸戒,藐視我一切的責備,
1:31
所以必吃自結的果子,充滿自設的計謀。
1:32
愚昧人背道,必殺己身;愚頑人安逸,必害己命。
1:33
惟有聽從我的,必安然居住,得享安靜,不怕災禍。

20 Out in the open wisdom calls aloud,
    she raises her voice in the public square;
21 on top of the wall[d] she cries out,

    at the city gate she makes her speech:
22 “How long will you who are simple love your simple ways?
    How long will mockers delight in mockery
    and fools hate knowledge?
23 Repent at my rebuke!

    Then I will pour out my thoughts to you,
    I will make known to you my teachings.
24 But since you refuse to listen when I call
    and no one pays attention when I stretch out my hand,
25 since you disregard all my advice
    and do not accept my rebuke,
26 I in turn will laugh when disaster strikes you;
    I will mock when calamity overtakes you—
27 when calamity overtakes you like a storm,
    when disaster sweeps over you like a whirlwind,
    when distress and trouble overwhelm you.
28 “Then they will call to me but I will not answer;
    they will look for me but will not find me,
29 since they hated knowledge

    and did not choose to fear the Lord.
30 Since they would not accept my advice
    and spurned my rebuke,
31 they will eat the fruit of their ways
    and be filled with the fruit of their schemes.
32 For the waywardness of the simple will kill them,
    and the complacency of fools will destroy them;
33 but whoever listens to me will live in safety
    and be at ease, without fear of harm.”

*************

    《箴言》作者將「智慧」擬人化,成為一位呼喊人來尋求祂的主體。但是,我們不可以將「智慧」看為基督,畢竟基督是創造主,而智慧只不過是基督的工具或器皿,讓人透過它的呼求來尋求上帝,進而歸向上帝,這才是智慧的目的。

    但是人卻因為罪性的影響,對上帝是存悖逆的心。所以,智慧呼籲人來歸向它時,人是拒絕的,不願意聽從。罪性使人沒有能力來順服上帝,不願意聽從智慧的引導。除非人被聖靈感動,認是耶穌基督是上帝的兒子,並且接受祂為救主,我們的生命才會被更新,才能夠認是真理並順服上帝。

    也因為這樣,我們傳福音之前,要為我們傳講的對象禱告,使他們可以被聖靈感動,而接受耶穌基督為主,尊上帝為大,如此才能夠真正被上帝拯救!

   

沒有留言: