2021年9月9日 星期四

羅馬書1:8-17

 


1:8 第一,我靠著耶穌基督,為你們眾人感謝我的上帝,因你們的信德傳遍了天下。
1:9
我在他兒子福音上,用心靈所事奉的上帝可以見證,我怎樣不住地提到你們;
1:10
在禱告之間常常懇求,或者照上帝的旨意,終能得平坦的道路往你們那裡去。
1:11
因為我切切地想見你們,要把些屬靈的恩賜分給你們,使你們可以堅固;
1:12
這樣,我在你們中間,因你與我彼此的信心,就可以同得安慰。
1:13
弟兄們,我不願意你們不知道,我屢次定意往你們那裡去,要在你們中間得些果子,如同在其餘的外邦人中一樣;只是到如今仍有阻隔。
1:14
無論是希臘人、化外人、聰明人、愚拙人,我都欠他們的債,
1:15
所以情願盡我的力量,將福音也傳給你們在羅馬的人。
1:16
我不以福音為恥;這福音本是上帝的大能,要救一切相信的,先是猶太人,後是希臘人。
1:17
因為上帝的義正在這福音上顯明出來;這義是本於信,以至於信。如經上所記:「義人必因信得生。」

 

First, I thank my God through Jesus Christ for all of you, because your faith is being reported all over the world. God, whom I serve in my spirit in preaching the gospel of his Son, is my witness how constantly I remember you 10 in my prayers at all times; and I pray that now at last by God’s will the way may be opened for me to come to you.

11 I long to see you so that I may impart to you some spiritual gift to make you strong— 12 that is, that you and I may be mutually encouraged by each other’s faith. 13 I do not want you to be unaware, brothers and sisters,[d] that I planned many times to come to you (but have been prevented from doing so until now) in order that I might have a harvest among you, just as I have had among the other Gentiles.

14 I am obligated both to Greeks and non-Greeks, both to the wise and the foolish. 15 That is why I am so eager to preach the gospel also to you who are in Rome.

16 For I am not ashamed of the gospel, because it is the power of God that brings salvation to everyone who believes: first to the Jew, then to the Gentile. 17 For in the gospel the righteousness of God is revealed—a righteousness that is by faith from first to last,[e] just as it is written: “The righteous will live by faith.”

 

************

 

    有兩個詞在和合本聖經表達得不是很好,就是英文的「righteousness」和「justice」。其實兩者意義是有差異的:「righteousness」是與上帝之間的關係;「justice」是談到平等性和不虧欠別人。這裡提到「信」的結果是讓人與上帝有合宜的關係,不是讓人覺得自己比別人好。

 

    而然透過與上帝和好,才能繼續享受上帝的供應,是一種生命的聯繫,好像一棵樹栽在溪水旁,如此才能脫離死亡,進入永生的福樂!也因為如此,才能說:「義人必因信得生。」

 

    因此說到福音有一點是非常重要的就是要和上帝建立合宜的關係讓上帝成為我們的上帝我們成為上帝的兒女而要建立這樣的關係就是要透過耶穌基督我們的責任就是信靠」、就是「跟隨」主耶穌!

 

 

 

沒有留言: