2021年1月27日 星期三

馬太福音18:21-35

 

18:21 那時,彼得進前來,對耶穌說:「主啊,我弟兄得罪我,我當饒恕他幾次呢?到七次可以嗎?」
18:22
耶穌說:「我對你說,不是到七次,乃是到七十個七次。
18:23
天國好像一個王要和他僕人算帳。
18:24
才算的時候,有人帶了一個欠一千萬銀子的來。
18:25
因為他沒有甚麼償還之物,主人吩咐把他和他妻子兒女,並一切所有的都賣了償還。
18:26
那僕人就俯伏拜他,說:『主啊,寬容我,將來我都要還清。』
18:27
那僕人的主人就動了慈心,把他釋放了,並且免了他的債。
18:28
「那僕人出來,遇見他的一個同伴欠他十兩銀子,便揪他,掐住他的喉嚨,說:『你把所欠的還我!』
18:29
他的同伴就俯伏央求他,說:『寬容我吧,將來我必還清。』
18:30
他不肯,竟去把他下在監裏,等他還了所欠的債。
18:31
眾同伴看見他所做的事就甚憂愁,去把這事都告訴了主人。
18:32
於是主人叫了他來,對他說:『你這惡奴才!你央求我,我就把你所欠的都免了,
18:33
你不應當憐恤你的同伴,像我憐恤你嗎?』
18:34
主人就大怒,把他交給掌刑的,等他還清了所欠的債。
18:35
你們各人若不從心裏饒恕你的弟兄,我天父也要這樣待你們了。」

 

 21 Then Peter came to Jesus and asked, “Lord, how many times shall I forgive my brother or sister who sins against me? Up to seven times?”

22 Jesus answered, “I tell you, not seven times, but seventy-seven times.[g]

23 “Therefore, the kingdom of heaven is like a king who wanted to settle accounts with his servants. 24 As he began the settlement, a man who owed him ten thousand bags of gold[h] was brought to him. 25 Since he was not able to pay, the master ordered that he and his wife and his children and all that he had be sold to repay the debt.

26 “At this the servant fell on his knees before him. ‘Be patient with me,’ he begged, ‘and I will pay back everything.’ 27 The servant’s master took pity on him, canceled the debt and let him go.

28 “But when that servant went out, he found one of his fellow servants who owed him a hundred silver coins.[i] He grabbed him and began to choke him. ‘Pay back what you owe me!’ he demanded.

29 “His fellow servant fell to his knees and begged him, ‘Be patient with me, and I will pay it back.’

30 “But he refused. Instead, he went off and had the man thrown into prison until he could pay the debt. 31 When the other servants saw what had happened, they were outraged and went and told their master everything that had happened.

32 “Then the master called the servant in. ‘You wicked servant,’ he said, ‘I canceled all that debt of yours because you begged me to. 33 Shouldn’t you have had mercy on your fellow servant just as I had on you?’ 34 In anger his master handed him over to the jailers to be tortured, until he should pay back all he owed.

35 “This is how my heavenly Father will treat each of you unless you forgive your brother or sister from your heart.”

 

***********

 

    許多人常常喜歡表現自己有理,尤其是在「饒恕」這件事。當人被勸要饒恕時,通常會回一句話:「要我饒恕那一個傷害我很重的人,做不到!要我饒恕他,那誰饒恕我呢?」

 

    但是這一句話不應該從基督徒的口中出來,因為對基督徒而言,我們都是蒙上帝饒恕的人。而上帝憑什麼饒恕我們?就是透過祂的愛子耶穌基督在十字架上的死,帶替我們受了刑罰,也因此我們被赦免,也就是饒恕!如此,我們就不能說:「誰會饒恕我呢?」

 

    保羅也說過:「倘若這人與那人有嫌隙,總要彼此包容,彼此饒恕;主怎樣饒恕了你們,你們也要怎樣饒恕人。(哥羅西書3:13)

 

    故此,我們若不能饒恕人的時候,要想想主怎樣饒恕我們,怎樣給我們機會來認罪而接納我們呢!正如約翰一書19節:「我們若認自己的罪,上帝是信實的,是公義的,必要赦免我們的罪,洗淨我們一切的不義。」

 

    我們認罪上帝就饒恕,同樣得罪我們的人向我們認罪,我們也當如天父一般來饒恕,讓大家彼此和好,如同上帝和我們在基督和好一樣。

 

 

 

沒有留言: