2021年2月12日 星期五

馬太福音26:36-46

 


26:36 耶穌同門徒來到一個地方,名叫客西馬尼,就對他們說:「你們坐在這裡,等我到那邊去禱告。」
26:37
於是帶著彼得和西庇太的兩個兒子同去,就憂愁起來,極其難過,
26:38
便對他們說:「我心裡甚是憂傷,幾乎要死;你們在這裡等候,和我一同警醒。」
26:39
他就稍往前走,俯伏在地,禱告說:「我父啊,倘若可行,求你叫這杯離開我。然而,不要照我的意思,只要照你的意思。」
26:40
來到門徒那裡,見他們睡著了,就對彼得說:「怎麼樣?你們不能同我警醒片時嗎?
26:41
總要警醒禱告,免得入了迷惑。你們心靈固然願意,肉體卻軟弱了。」
26:42
第二次又去禱告說:「我父啊,這杯若不能離開我,必要我喝,就願你的意旨成全。」
26:43
又來,見他們睡著了,因為他們的眼睛困倦。
26:44
耶穌又離開他們去了。第三次禱告,說的話還是與先前一樣。
26:45
於是來到門徒那裡,對他們說:「現在你們仍然睡覺安歇吧(吧:或譯嗎?)!時候到了,人子被賣在罪人手裡了。
26:46
起來!我們走吧。看哪,賣我的人近了。」

 

36 Then Jesus went with his disciples to a place called Gethsemane, and he said to them, “Sit here while I go over there and pray.” 37 He took Peter and the two sons of Zebedee along with him, and he began to be sorrowful and troubled. 38 Then he said to them, “My soul is overwhelmed with sorrow to the point of death. Stay here and keep watch with me.”

39 Going a little farther, he fell with his face to the ground and prayed, “My Father, if it is possible, may this cup be taken from me. Yet not as I will, but as you will.”

40 Then he returned to his disciples and found them sleeping. “Couldn’t you men keep watch with me for one hour?” he asked Peter. 41 “Watch and pray so that you will not fall into temptation. The spirit is willing, but the flesh is weak.”

42 He went away a second time and prayed, “My Father, if it is not possible for this cup to be taken away unless I drink it, may your will be done.”

43 When he came back, he again found them sleeping, because their eyes were heavy. 44 So he left them and went away once more and prayed the third time, saying the same thing.

45 Then he returned to the disciples and said to them, “Are you still sleeping and resting? Look, the hour has come, and the Son of Man is delivered into the hands of sinners. 46 Rise! Let us go! Here comes my betrayer!”

 

************

 

    人性的軟弱不是是靠人的意志來克服,因為那是不可能的!正如主耶穌在這裡面對到門徒們的軟弱,主耶穌感嘆地說:「怎麼樣?你們不能同我警醒片時嗎?總要警醒禱告,免得入了迷惑。你們心靈固然願意,肉體卻軟弱了。」

 

    有人誤解了主耶穌的話,就強調禱告的力量,認為靠著禱告就可以警醒,就不會迷惑、不會軟弱!可是,即使是很用心地禱告,人還是軟弱如常,就是無法勝過!

 

    這不是上帝造人失敗或不好所造成的,而是人自身不願被上帝約束,想要用自己的自由意志來反對上的的命令所導致的後果。人必須先脫離這樣的罪行,才能順服上帝,才不至於軟弱!

 

    也因為這樣上帝就差遣聖靈在人心中,透過聖靈的更新,人才能活出上帝兒子的生命,才能夠信靠與順福上帝!這也是說,人必須領受聖靈,才能夠重生,才可以活出上帝兒女的樣式!

 

 

 

沒有留言: