2021年2月11日 星期四

馬太福音26:17-30

 


26:17 除酵節的第一天,門徒來問耶穌說:「你吃逾越節的筵席,要我們在哪裡給你預備?」
26:18
耶穌說:「你們進城去,到某人那裡,對他說:『夫子說:我的時候快到了,我與門徒要在你家裡守逾越節。』」
26:19
門徒遵著耶穌所吩咐的就去預備了逾越節的筵席。
26:20
到了晚上,耶穌和十二個門徒坐席。
26:21
正吃的時候,耶穌說:「我實在告訴你們,你們中間有一個人要賣我了。」
26:22
他們就甚憂愁,一個一個地問他說:「主,是我嗎?」
26:23
耶穌回答說:「同我蘸手在盤子裡的,就是他要賣我。
26:24
人子必要去世,正如經上指著他所寫的;但賣人子的人有禍了!那人不生在世上倒好。」
26:25
賣耶穌的猶大問他說:「拉比,是我嗎?」耶穌說:「你說的是。」
26:26
他們吃的時候,耶穌拿起餅來,祝福,就擘開,遞給門徒,說:「你們拿著吃,這是我的身體」;
26:27
又拿起杯來,祝謝了,遞給他們,說:「你們都喝這個;
26:28
因為這是我立約的血,為多人流出來,使罪得赦。
26:29
但我告訴你們,從今以後,我不再喝這葡萄汁,直到我在我父的國裡同你們喝新的那日子。」
26:30
他們唱了詩,就出來往橄欖山去。

 

17 On the first day of the Festival of Unleavened Bread, the disciples came to Jesus and asked, “Where do you want us to make preparations for you to eat the Passover?”

18 He replied, “Go into the city to a certain man and tell him, ‘The Teacher says: My appointed time is near. I am going to celebrate the Passover with my disciples at your house.’” 19 So the disciples did as Jesus had directed them and prepared the Passover.

20 When evening came, Jesus was reclining at the table with the Twelve. 21 And while they were eating, he said, “Truly I tell you, one of you will betray me.”

22 They were very sad and began to say to him one after the other, “Surely you don’t mean me, Lord?”

23 Jesus replied, “The one who has dipped his hand into the bowl with me will betray me. 24 The Son of Man will go just as it is written about him. But woe to that man who betrays the Son of Man! It would be better for him if he had not been born.”

25 Then Judas, the one who would betray him, said, “Surely you don’t mean me, Rabbi?”

Jesus answered, “You have said so.”

26 While they were eating, Jesus took bread, and when he had given thanks, he broke it and gave it to his disciples, saying, “Take and eat; this is my body.”

27 Then he took a cup, and when he had given thanks, he gave it to them, saying, “Drink from it, all of you. 28 This is my blood of the[b] covenant, which is poured out for many for the forgiveness of sins. 29 I tell you, I will not drink from this fruit of the vine from now on until that day when I drink it new with you in my Father’s kingdom.”

30 When they had sung a hymn, they went out to the Mount of Olives.

 

************

 

    猶太人和我們的習俗有點像,就是在節期的時候,會聚集一同吃筵席。正如主耶穌和門徒在耶路撒冷,除酵節的第一天,門徒來問耶穌說:「你吃逾越節的筵席,要我們在哪裡給你預備?」

 

    除酵節就是逾越節,是紀念上帝帶領以色列人出埃及的事件。這對猶太人而言是很重要的節期,大家會聚集到耶路撒冷過節,就像我們過新年一般。而主耶穌也知道自己被釘十字架的日子近了,就利用餅和杯來象徵自己的身體和寶血,讓門徒感受到主為了拯救世人,將身體獻上為祭如同逾越節的羔羊一般。

 

    教會因著主耶穌設立的聖餐之「筵席」,一直在基督徒中進行,而最早展現於文字是保羅所寫的哥林多前書1123-25節:「我當日傳給你們的,原是從主領受的,就是主耶穌被賣的那一夜,拿起餅來,祝謝了,就擘開,說:『這是我的身體,為你們捨(有古卷:擘開)的,你們應當如此行,為的是記念我。』飯後,也照樣拿起杯來,說:這杯是用我的血所立的新約,你們每逢喝的時候,要如此行,為的是記念我。』」

 

    而聖餐不僅讓我們在地上吃更讓我們體會到將來在上帝國中與主耶穌一同坐席一同做王這是何等美好的事

 

 

 

沒有留言: