2021年5月6日 星期四

路加福音18:1-8

 


18:1 耶穌設一個比喻,是要人常常禱告,不可灰心。
18:2
說:「某城裡有一個官,不懼怕上帝,也不尊重世人。
18:3
那城裡有個寡婦,常到他那裡,說:『我有一個對頭,求你給我伸冤。』
18:4
他多日不准,後來心裡說:『我雖不懼怕上帝,也不尊重世人,
18:5
只因這寡婦煩擾我,我就給她伸冤吧,免得她常來纏磨我!』」
18:6
主說:「你們聽這不義之官所說的話。
18:7
上帝的選民晝夜呼籲他,他縱然為他們忍了多時,豈不終久給他們伸冤嗎?
18:8
我告訴你們,要快快地給他們伸冤了。然而,人子來的時候,遇得見世上有信德嗎?」

 

Then Jesus told his disciples a parable to show them that they should always pray and not give up. He said: “In a certain town there was a judge who neither feared God nor cared what people thought. And there was a widow in that town who kept coming to him with the plea, ‘Grant me justice against my adversary.’

“For some time he refused. But finally he said to himself, ‘Even though I don’t fear God or care what people think, yet because this widow keeps bothering me, I will see that she gets justice, so that she won’t eventually come and attack me!’”

And the Lord said, “Listen to what the unjust judge says. And will not God bring about justice for his chosen ones, who cry out to him day and night? Will he keep putting them off? I tell you, he will see that they get justice, and quickly. However, when the Son of Man comes, will he find faith on the earth?”

 

******************

 

    人常常以為主耶穌這一段話是在挑戰人要向上帝呼求要人知道不義的官都會寡婦的呼求而改變心意為寡婦來申冤!所以,要人禱告不要灰心,上帝必定垂聽!

 

    然而我不喜歡這樣的註解因為上帝並不是被動為人申冤上帝是主動為人申冤只是上帝申冤的時間和方式不是人的想像的方式上帝有上帝申冤的方式也有申冤的時間

 

     正如啟示錄的記載

6:9 揭開第五印的時候,我看見在祭壇底下,有為上帝的道、並為作見證被殺之人的靈魂,
6:10
大聲喊著說:「聖潔真實的主啊,你不審判住在地上的人,給我們伸流血的冤,要等到幾時呢?」
6:11
於是有白衣賜給他們各人;又有話對他們說,還要安息片時,等著一同作僕人的和他們的弟兄也像他們被殺,滿足了數目。

 

    由此可知上帝的申冤不是個別性的是整體性的申冤不是上帝不申冤是上帝要為全部受害者申冤要等候數目滿足

 

    也因此我們不要急著申冤上帝要用上帝國的完全的實現的方式來為我們申冤祂要徹底及永遠的申冤一次的做為成就祂永遠的旨意

 

    既然是如此我們要相信上帝一定會申冤並切要用堅定的信心來等候這就要靠上帝的保守了正如聖徒恆忍的教義告訴我們我們的忍耐是來自上帝的恆保守這就是主耶穌所要的信德不是自以為有信心的信德你有這樣的信德嗎

 

沒有留言: