2021年6月20日 星期日

約翰福音14:5-14

 


14:5 多馬對他說:「主啊,我們不知道你往哪裡去,怎麼知道那條路呢?」
14:6
耶穌說:「我就是道路、真理、生命;若不藉著我,沒有人能到父那裡去。
14:7
你們若認識我,也就認識我的父。從今以後,你們認識他,並且已經看見他。」
14:8
腓力對他說:「求主將父顯給我們看,我們就知足了。」
14:9
耶穌對他說:「腓力,我與你們同在這樣長久,你還不認識我嗎?人看見了我,就是看見了父;你怎麼說『將父顯給我們看』呢?
14:10
我在父裡面,父在我裡面,你不信嗎?我對你們所說的話,不是憑著自己說的,乃是住在我裡面的父做他自己的事。
14:11
你們當信我,我在父裡面,父在我裡面;即或不信,也當因我所做的事信我。
14:12
我實實在在地告訴你們,我所做的事,信我的人也要做,並且要做比這更大的事,因為我往父那裡去。
14:13
你們奉我的名無論求甚麼,我必成就,叫父因兒子得榮耀。
14:14
你們若奉我的名求甚麼,我必成就。」

 

Thomas said to him, “Lord, we don’t know where you are going, so how can we know the way?”

Jesus answered, “I am the way and the truth and the life. No one comes to the Father except through me. If you really know me, you will know[b] my Father as well. From now on, you do know him and have seen him.”

Philip said, “Lord, show us the Father and that will be enough for us.”

Jesus answered: “Don’t you know me, Philip, even after I have been among you such a long time? Anyone who has seen me has seen the Father. How can you say, ‘Show us the Father’? 10 Don’t you believe that I am in the Father, and that the Father is in me? The words I say to you I do not speak on my own authority. Rather, it is the Father, living in me, who is doing his work. 11 Believe me when I say that I am in the Father and the Father is in me; or at least believe on the evidence of the works themselves. 12 Very truly I tell you, whoever believes in me will do the works I have been doing, and they will do even greater things than these, because I am going to the Father. 13 And I will do whatever you ask in my name, so that the Father may be glorified in the Son. 14 You may ask me for anything in my name, and I will do it.

 

***************

 

    主耶穌在這裡向門徒說明自己和父的關係讓我們感受到父與子有美好的交通是和諧的合一不是緊張的互相競爭。並且向門徒說到,唯有透過耶穌基督人才可以認識父!

 

    認識父不是靠想像,不是靠人的論述,而是藉由耶穌基督,這是唯一的道路!雖然上帝是不可見,但是主耶穌基督卻讓父在祂身上彰顯,成為可見得!正如祂與門徒的對話:「我就是道路、真理、生命;若不藉著我,沒有人能到父那裡去。你們若認識我,也就認識我的父。從今以後,你們認識他,並且已經看見他。」「我與你們同在這樣長久,你還不認識我嗎?人看見了我,就是看見了父」

 

    不僅如此,我們禱告更是要奉主耶穌的名,正如主耶穌對門徒說:「你們奉我的名無論求甚麼,我必成就,叫父因兒子得榮耀。你們若奉我的名求甚麼,我必成就。」

 

    也因為如此我們要常常在聖靈的引導下讓耶穌基督的救恩成就在我們的身上靠主耶穌與上帝親近

 

 

 

沒有留言: