2021年6月24日 星期四

約翰福音16:1-15

 


16:1 「我已將這些事告訴你們,使你們不至於跌倒。
16:2
人要把你們趕出會堂,並且時候將到,凡殺你們的就以為是事奉上帝。
16:3
他們這樣行,是因未曾認識父,也未曾認識我。
16:4
我將這事告訴你們,是叫你們到了時候可以想起我對你們說過了。」「我起先沒有將這事告訴你們,因為我與你們同在。
16:5
現今我往差我來的父那裡去,你們中間並沒有人問我:『你往哪裡去?』
16:6
只因我將這事告訴你們,你們就滿心憂愁。
16:7
然而,我將真情告訴你們,我去是與你們有益的;我若不去,保惠師就不到你們這裡來;我若去,就差他來。
16:8
他既來了,就要叫世人為罪、為義、為審判,自己責備自己。
16:9
為罪,是因他們不信我;
16:10
為義,是因我往父那裡去,你們就不再見我;
16:11
為審判,是因這世界的王受了審判。
16:12
「我還有好些事要告訴你們,但你們現在擔當不了(或譯:不能領會)。
16:13
只等真理的聖靈來了,他要引導你們明白(原文是進入)一切的真理;因為他不是憑自己說的,乃是把他所聽見的都說出來,並要把將來的事告訴你們。
16:14
他要榮耀我,因為他要將受於我的告訴你們。
16:15
凡父所有的,都是我的;所以我說,他要將受於我的告訴你們。」

 

 “All this I have told you so that you will not fall away. They will put you out of the synagogue; in fact, the time is coming when anyone who kills you will think they are offering a service to God. They will do such things because they have not known the Father or me. I have told you this, so that when their time comes you will remember that I warned you about them. I did not tell you this from the beginning because I was with you, but now I am going to him who sent me. None of you asks me, ‘Where are you going?’ Rather, you are filled with grief because I have said these things. But very truly I tell you, it is for your good that I am going away. Unless I go away, the Advocate will not come to you; but if I go, I will send him to you. When he comes, he will prove the world to be in the wrong about sin and righteousness and judgment: about sin, because people do not believe in me; 10 about righteousness, because I am going to the Father, where you can see me no longer; 11 and about judgment, because the prince of this world now stands condemned.

12 “I have much more to say to you, more than you can now bear. 13 But when he, the Spirit of truth, comes, he will guide you into all the truth. He will not speak on his own; he will speak only what he hears, and he will tell you what is yet to come. 14 He will glorify me because it is from me that he will receive what he will make known to you. 15 All that belongs to the Father is mine. That is why I said the Spirit will receive from me what he will make known to you.”

 

***************

 

    主耶穌要將保惠師聖靈差遣來到門徒中間這是非常重要的因為主耶穌必須回到天父上帝那裏去然而主耶穌回到天家以後差派來的聖靈是與門徒永遠在一起讓人經歷上帝的救贖大功過新的生命並且明白真理

 

    這也就是告訴我們信仰的建立不是在於我們用自己的意志和方法來努力追求而是聖靈來引導與啟示使上帝的話語在我們的身上發生功效沒有聖靈的工作我們就沒有上帝兒子的生命

 

    想想猶太人花了多少精神和歲月靠著猶太的遺傳和自己的努力結果竟然與主耶穌基督的救恩無關這是多麼可惜因為他們沒有認識主耶穌就是彌賽亞還一直排斥祂與祂衝突最後一切都失落了

 

    保羅說到聖靈的做為就是讓人認識耶穌基督就是主如哥林多前書123節說:「所以我告訴你們,被上帝的靈感動的,沒有說『耶穌是可咒詛』的;若不是被聖靈感動的,也沒有能說『耶穌是主』的。」

 

    因此能認「耶穌是主」成為上帝的兒女,是聖靈工作之結果,這是我們判定真假基督徒的試金石。而使徒約翰也告訴我們:「凡靈認耶穌基督是成了肉身來的,就是出於上帝的;從此你們可以認出上帝的靈來。凡靈不認耶穌,就不是出於上帝,這是那敵基督者的靈。你們從前聽見他要來,現在已經在世上了。」(約翰一書4:2-3)

 

 

沒有留言: