2020年5月15日 星期五

詩篇84:1-12

84:1 (可拉後裔的詩,交與伶長。用迦特樂器。)萬軍之耶和華啊,你的居所何等可愛!
84:2
我羨慕渴想耶和華的院宇;我的心腸,我的肉體向永生上帝呼籲(或譯:歡呼)。
84:3
萬軍之耶和華我的王,我的上帝啊,在你祭壇那裡,麻雀為自己找著房屋,燕子為自己找著菢雛之窩。
84:4
如此住在你殿中的便為有福!他們仍要讚美你。(細拉)
84:5
靠你有力量、心中想往錫安大道的,這人便為有福!
84:6
他們經過流淚谷,叫這谷變為泉源之地;並有秋雨之福蓋滿了全谷。
84:7
他們行走,力上加力,各人到錫安朝見上帝。
84:8
耶和華萬軍之上帝啊,求你聽我的禱告!雅各的上帝啊,求你留心聽!(細拉)
84:9
上帝啊,你是我們的盾牌;求你垂顧觀看你受膏者的面!
84:10
在你的院宇住一日,勝似在別處住千日;寧可在我上帝殿中看門,不願住在惡人的帳棚裡。
84:11
因為耶和華上帝是日頭,是盾牌,要賜下恩惠和榮耀。他未嘗留下一樣好處不給那些行動正直的人。
84:12
萬軍之耶和華啊,倚靠你的人便為有福!

 

For the director of music. According to gittith.[b] Of the Sons of Korah. A psalm.

How lovely is your dwelling place,
    Lord Almighty!
My soul yearns, even faints,
    for the courts of the Lord;
my heart and my flesh cry out
    for the living God.
Even the sparrow has found a home,
    and the swallow a nest for herself,
    where she may have her young—
a place near your altar,
    Lord Almighty, my King and my God.
Blessed are those who dwell in your house;
    they are ever praising you.[c]

Blessed are those whose strength is in you,
    whose hearts are set on pilgrimage.
As they pass through the Valley of Baka,
    they make it a place of springs;
    the autumn rains also cover it with pools.[d]
They go from strength to strength,
    till each appears before God in Zion.

Hear my prayer, Lord God Almighty;
    listen to me, God of Jacob.
Look on our shield,[e] O God;
    look with favor on your anointed one.

10 Better is one day in your courts
    than a thousand elsewhere;
I would rather be a doorkeeper in the house of my God
    than dwell in the tents of the wicked.
11 For the Lord God is a sun and shield;
    the Lord bestows favor and honor;
no good thing does he withhold
    from those whose walk is blameless.

12 Lord Almighty,
    blessed is the one who trusts in you.

 

**************

 

    在禮拜一開始的宣召,這首詩篇是非常適合的!當然在這裡說到:「萬軍之耶和華啊,你的居所何等可愛!我羨慕渴想耶和華的院宇;我的心腸,我的肉體向永生上帝呼籲(或譯:歡呼)。萬軍之耶和華─我的王,我的上帝啊,在你祭壇那裡,麻雀為自己找著房屋,燕子為自己找著菢雛之窩。如此住在你殿中的便為有福!他們仍要讚美你。」

 

    當然這不是在讚美禮拜的地方,而是心中渴望與上帝同在,因為有上帝同在的地方就是聖殿了!就像雅各要到他的舅舅拉班的家,在野外睡覺的時候,與上的在夢中相遇,雅各睡醒了,說:「耶和華真在這裡,我竟不知道!」就懼怕,說:「這地方何等可畏!這不是別的,乃是上帝的殿,也是天的門。」(創世記28:16-17)

 

    我們要弄清楚詩人真正的意思,就是渴望與上帝同在!正如我們到教會禮拜,除了是週期性的活動,更是渴望上帝的同在,並且經歷與上帝相遇和交流的時光!

 

    因此,到教會不是看禮拜堂有多雄偉,詩班和敬拜讚美的詩歌很感動,還是牧師講道很激勵人!這些都是次要,最重要的是要透過耶穌基督與上帝相遇,生命得著更新!

 

 

沒有留言: