2016年10月4日 星期二

以西結書5:13-17



5:13 「我要這樣成就怒中所定的;我向他們發的忿怒止息了,自己就得著安慰。我在他們身上成就怒中所定的那時,他們就知道我─耶和華所說的是出於熱心;
5:14 並且我必使你在四圍的列國中,在經過的眾人眼前,成了荒涼和羞辱。
5:15 這樣,我必以怒氣和忿怒,並烈怒的責備,向你施行審判。那時,你就在四圍的列國中成為羞辱、譏刺、警戒、驚駭。這是我─耶和華說的。
5:16 那時,我要將滅人、使人饑荒的惡箭,就是射去滅人的,射在你們身上,並要加增你們的饑荒,斷絕你們所倚靠的糧食;
5:17 又要使饑荒和惡獸到你那裡,叫你喪子,瘟疫和流血的事也必盛行在你那裡;我也要使刀劍臨到你。這是我─耶和華說的。」

13 "Thus shall my anger spend itself, and I will vent my fury upon them and satisfy myself. And they shall know that I am the Lord —that I have spoken in my jealousy— when I spend my fury upon them. 14 Moreover, I will make you a desolation and an object of reproach among the nations all around you and in the sight of all who pass by. 15 You shall be a reproach and a taunt, a warning and a horror, to the nations all around you, when I execute judgments on you in anger and fury, and with furious rebukes—I am the Lord; I have spoken— 16 when I send against you the deadly arrows of famine, arrows for destruction, which I will send to destroy you, and when I bring more and more famine upon you and break your supply of bread. 17 I will send famine and wild beasts against you, and they will rob you of your children. Pestilence and blood shall pass through you, and I will bring the sword upon you. I am the Lord; I have spoken."

***********

    以西結用災禍來描述上帝像忌妒的丈夫一樣憤怒的懲罰背叛的以色列,整個行動的背後動機是上帝維護盟約關係的熱情。當然要以色悔改是上帝最主要的目的,上帝是不忍心讓祂的子民面對祂的憤怒。

    所以我們在傳講這種信息時,不是要說對方有多壞,正如我們傳福音時,說到人有罪的時候,要想到我們也是人,我們不能置身事外。也因此,神學和其他學問不同,我們不是研究神學,我們是置身其中做神學。

    故此,上帝將各樣的審判、災禍降在耶路撒冷。讓看到這行動劇,聽到以西結講解預言內涵的人,都恐懼這樣的災禍。觀眾自己不能置身事外,要思考而悔改,離棄罪惡歸向上帝!這也是我們主日聽講道之後,很重要之行動!讓我們一同來做我們的神學吧

沒有留言: