2016年10月7日 星期五

以西結書8:5-12



8:5 上帝對我說:「人子啊,你舉目向北觀看。」我就舉目向北觀看,見祭壇門的北邊,在門口有這惹忌邪的偶像;
8:6 又對我說:「人子啊,以色列家所行的,就是在此行這大可憎的事,使我遠離我的聖所,你看見了嗎?你還要看見另有大可憎的事。」
8:7 他領我到院門口。我觀看,見牆上有個窟窿。
8:8 他對我說:「人子啊,你要挖牆。」我一挖牆,見有一門。
8:9 他說:「你進去,看他們在這裡所行可憎的惡事。」
8:10 我進去一看,誰知,在四面牆上畫著各樣爬物和可憎的走獸,並以色列家一切的偶像。
8:11 在這些像前有以色列家的七十個長老站立,沙番的兒子雅撒尼亞也站在其中。各人手拿香爐,煙雲的香氣上騰。
8:12 他對我說:「人子啊,以色列家的長老暗中在各人畫像屋裡所行的,你看見了嗎?他們常說:『耶和華看不見我們;耶和華已經離棄這地。』」

5 Then he said to me, "Son of man, lift up your eyes now toward the north." So I lifted up my eyes toward the north, and behold, north of the altar gate, in the entrance, was this image of jealousy. 6 And he said to me, "Son of man, do you see what they are doing, the great abominations that the house of Israel are committing here, to drive me far from my sanctuary? But you will see still greater abominations."
7 And he brought me to the entrance of the court, and when I looked, behold, there was a hole in the wall. 8 Then he said to me, "Son of man, dig in the wall." So I dug in the wall, and behold, there was an entrance. 9 And he said to me, "Go in, and see the vile abominations that they are committing here." 10 So I went in and saw. And there, engraved on the wall all around, was every form of creeping things and loathsome beasts, and all the idols of the house of Israel. 11 And before them stood seventy men of the elders of the house of Israel, with Jaazaniah the son of Shaphan standing among them. Each had his censer in his hand, and the smoke of the cloud of incense went up. 12 Then he said to me, "Son of man, have you seen what the elders of the house of Israel are doing in the dark, each in his room of pictures? For they say, 'The Lord does not see us, the Lord has forsaken the land. '"

***********

    上帝因著以色列人拜偶像離開祂的聖所。這也是耶和華信仰的特點,上帝如果不是某人獨一的上帝,那上帝也不願意當那個人的「上帝之一」。

    上帝甚至讓以西結用「透視」(挖牆)的方式看見:文士沙番的兒子雅撒尼亞也在敬拜偶像的行列中,那就表示曾經是約西亞復興運動要角的文士沙番,他的兒子已經墮落到在密室中拜偶像了,這樣的墮落真是讓人震驚。但實際上我們的生活周遭,也難免出現這樣的例子,令人不勝唏噓。

    「在各人畫像屋裡」,顯示每個長老都有自己的一個房間,讓自己偷偷地進行偶像崇拜。此處的這些長老所敬拜的爬行物應該就是由埃及引進的宗教信仰。當時的猶大國,政治上有時偏向埃及,有時偏向巴比倫,信仰上似乎也是如此。

    這些景象讓我們想起,台灣的教會中是否還有些人信耶穌之後,仍然受到過去宗教或生活習慣之影響,沒有完全信靠主呢相信還有許多,願主憐憫,使我們的弟兄姊妹真正覺醒,只單單敬拜獨一的上帝

沒有留言: