2017年12月17日 星期日

雅歌3:1-5



3:1 我夜間躺臥在床上,尋找我心所愛的;我尋找他,卻尋不見。
3:2
我說:我要起來,遊行城中,在街市上,在寬闊處,尋找我心所愛的。我尋找他,卻尋不見。
3:3
城中巡邏看守的人遇見我;我問他們:你們看見我心所愛的沒有?
3:4
我剛離開他們就遇見我心所愛的。我拉住他,不容他走,領他入我母家,到懷我者的內室。
3:5
耶路撒冷的眾女子啊,我指著羚羊或田野的母鹿囑咐你們:不要驚動、不要叫醒我所親愛的,等他自己情願(不要叫醒……情願:或譯不要激動愛情,等它自發)。

All night long on my bed
    I looked for the one my heart loves;
    I looked for him but did not find him.
I will get up now and go about the city,

    through its streets and squares;
I will search for the one my heart loves.
    So I looked for him but did not find him.
The watchmen found me
    as they made their rounds in the city.
    “Have you seen the one my heart loves?”
Scarcely had I passed them
    when I found the one my heart loves.
I held him and would not let him go
    till I had brought him to my mother’s house,
    to the room of the one who conceived me.
Daughters of Jerusalem, I charge you
    by the gazelles and by the does of the field:
Do not arouse or awaken love
    until it so desires.

************

    女子為了尋求她心裡所愛的,夜間起床來,再怎樣找都找不到,甚至城中巡邏看守的人也不知他的行蹤。雖然有詢問,也是無發發現。這也告訴我們,人要尋找上帝的結果也是如此,因為無法靠著自己的觀感或經驗來尋找到上帝。

    然而那個女子後來真的與她心所愛的人相遇,她就把握機會把他拉住,不容他走,不僅如此還和他締結婚約。因為「領他入我母家,到懷我者的內室」的意思是指「訂婚」的意思。

    這也告訴我們,我們是無法尋見上帝,,除非上帝主動來親近我們。而我們要把握這樣的機會和上帝締造永遠的約,而這永遠的約是透過耶穌基督的死與復活、復活與升天,來完成的!

沒有留言: