2019年9月6日 星期五

出埃及記32:30-35


32:30 到了第二天,摩西對百姓說:「你們犯了大罪。我如今要上耶和華那裡去,或者可以為你們贖罪。」
32:31
摩西回到耶和華那裡,說:「唉!這百姓犯了大罪,為自己做了金像。
32:32
倘或你肯赦免他們的罪……不然,求你從你所寫的冊上塗抹我的名。」
32:33
耶和華對摩西說:「誰得罪我,我就從我的冊上塗抹誰的名。
32:34
現在你去領這百姓,往我所告訴你的地方去,我的使者必在你前面引路;只是到我追討的日子,我必追討他們的罪。」
32:35
耶和華殺百姓的緣故是因他們同亞倫做了牛犢

30 The next day Moses said to the people, “You have committed a great sin. But now I will go up to the Lord; perhaps I can make atonement for your sin.”
31 So Moses went back to the Lord and said, “Oh, what a great sin these people have committed! They have made themselves gods of gold. 32 But now, please forgive their sin—but if not, then blot me out of the book you have written.”
33 The Lord replied to Moses, “Whoever has sinned against me I will blot out of my book. 34 Now go, lead the people to the place I spoke of, and my angel will go before you. However, when the time comes for me to punish, I will punish them for their sin.”
35 And the Lord struck the people with a plague because of what they did with the calf Aaron had made.
Footnotes:

**************

    摩西相信在上帝那裡有一本生命冊,只要名字記載在上面的必得救,所以他向上帝說:唉!這百姓犯了大罪,為自己做了金像。倘或你肯赦免他們的罪……不然,求你從你所寫的冊上塗抹我的名。

    但是上帝回答得更有意思:「誰得罪我,我就從我的冊上塗抹誰的名。現在你去領這百姓,往我所告訴你的地方去,我的使者必在你前面引路;只是到我追討的日子,我必追討他們的罪。

    可見上帝不是隨人左右的上帝,即使是有人向祂懇求,祂仍然照著祂的法則,不會有所通融,祂是永恆的上帝!




沒有留言: