2019年9月6日 星期五

出埃及記31:1-11


31:1 耶和華曉諭摩西說:
31:2
「看哪,猶大支派中,戶珥的孫子、烏利的兒子比撒列,我已經題他的名召他。
31:3
我也以我的靈充滿了他,使他有智慧,有聰明,有知識,能做各樣的工,
31:4
能想出巧工,用金、銀、銅製造各物,
31:5
又能刻寶石,可以鑲嵌,能雕刻木頭,能做各樣的工。
31:6
我分派但支派中、亞希撒抹的兒子亞何利亞伯與他同工。凡心裡有智慧的,我更使他們有智慧,能做我一切所吩咐的,
31:7
就是會幕和法櫃,並其上的施恩座,與會幕中一切的器具,
31:8
桌子和桌子的器具,精金的燈臺和燈臺的一切器具並香壇,
31:9
燔祭壇和壇的一切器具,並洗濯盆與盆座,
31:10
精工做的禮服,和祭司亞倫並他兒子用以供祭司職分的聖衣,
31:11
膏油和為聖所用馨香的香料。他們都要照我一切所吩咐的去做。」

Then the Lord said to Moses, “See, I have chosen Bezalel son of Uri, the son of Hur, of the tribe of Judah, and I have filled him with the Spirit of God, with wisdom, with understanding, with knowledge and with all kinds of skills— to make artistic designs for work in gold, silver and bronze, to cut and set stones, to work in wood, and to engage in all kinds of crafts. Moreover, I have appointed Oholiab son of Ahisamak, of the tribe of Dan, to help him. Also I have given ability to all the skilled workers to make everything I have commanded you: the tent of meeting, the ark of the covenant law with the atonement cover on it, and all the other furnishings of the tent— the table and its articles, the pure gold lampstand and all its accessories, the altar of incense, the altar of burnt offering and all its utensils, the basin with its stand— 10 and also the woven garments, both the sacred garments for Aaron the priest and the garments for his sons when they serve as priests, 11 and the anointing oil and fragrant incense for the Holy Place. They are to make them just as I commanded you.”

**************

    上帝將會幕的樣式、裡面的陳設和祭司衣服的樣式啟示給摩西;但是,摩西沒有製作的技術和能力,正如摩西沒有口才一樣!這要怎麼辦呢﹖光知道要怎樣做,確無法完成,仍然看不到會幕和其中的一切。

    因此,需要有這樣的技藝和能力的人來執行,哪裡去找﹖上帝知道,所以上帝啟示給摩西知道:「看哪,猶大支派中,戶珥的孫子、烏利的兒子比撒列,我已經題他的名召他」。不僅如此,上帝還裝備他呢!「我也以我的靈充滿了他,使他有智慧,有聰明,有知識,能做各樣的工,…」!

    當然一個人也不是萬能的,上帝幼啟示另一個副手,「我分派但支派中、亞希撒抹的兒子亞何利亞伯與他同工。凡心裡有智慧的,我更使他們有智慧,能做我一切所吩咐的,…」。

    光有才幹和能力是不夠的,更是需要上帝的引導,所以上帝也告訴摩西:「他們都要照我一切所吩咐的去做。」

    同樣,教會需要各樣恩賜和才能的人,如此互相配搭,才能成就上帝要完成的事工。因此,我們要訓練弟兄姊妹,讓各樣服事能傳承下去,才能成成就上帝偉大的事工,讓教會在世上成為耶穌基督的見證!



沒有留言: