2020年3月13日 星期五

詩篇57:1-11


57:1 (大衛逃避掃羅,藏在洞裡。那時,他作這金詩,交與伶長。調用休要毀壞。)上帝啊,求你憐憫我,憐憫我!因為我的心投靠你。我要投靠在你翅膀的蔭下,等到災害過去。
57:2
我要求告至高的上帝,就是為我成全諸事的上帝。
57:3
那要吞我的人辱罵我的時候,上帝從天上必施恩救我,也必向我發出慈愛和誠實。
57:4
我的性命在獅子中間;我躺臥在性如烈火的世人當中。他們的牙齒是槍、箭;他們的舌頭是快刀。
57:5
上帝啊,願你崇高過於諸天!願你的榮耀高過全地!
57:6
他們為我的腳設下網羅,壓制我的心;他們在我面前挖了坑,自己反掉在其中。(細拉)
57:7
上帝啊,我心堅定,我心堅定;我要唱詩,我要歌頌!
57:8
我的靈(原文是榮耀)啊,你當醒起!琴瑟啊,你們當醒起!我自己要極早醒起!
57:9
主啊,我要在萬民中稱謝你,在列邦中歌頌你!
57:10
因為,你的慈愛高及諸天;你的誠實達到穹蒼。
57:11
上帝啊,願你崇高過於諸天!願你的榮耀高過全地!

For the director of music. To the tune of “Do Not Destroy.” Of David. A miktam. When he had fled from Saul into the cave.
Have mercy on me, my God, have mercy on me,
    for in you I take refuge.
I will take refuge in the shadow of your wings
    until the disaster has passed.
I cry out to God Most High,
    to God, who vindicates me.
He sends from heaven and saves me,
    rebuking those who hotly pursue me—
    God sends forth his love and his faithfulness.
I am in the midst of lions;
    I am forced to dwell among ravenous beasts—
men whose teeth are spears and arrows,
    whose tongues are sharp swords.
Be exalted, O God, above the heavens;
    let your glory be over all the earth.
They spread a net for my feet—
    I was bowed down in distress.
They dug a pit in my path—
    but they have fallen into it themselves.
My heart, O God, is steadfast,
    my heart is steadfast;
    I will sing and make music.
Awake, my soul!
    Awake, harp and lyre!
    I will awaken the dawn.
I will praise you, Lord, among the nations;
    I will sing of you among the peoples.
10 For great is your love, reaching to the heavens;
    your faithfulness reaches to the skies.
11 Be exalted, O God, above the heavens;
    let your glory be over all the earth.

**************

    詩人和上帝的關係是親密的因為上帝是他的依靠是他在患難中的幫助不僅如此一生的成就也是來自上帝的成全。正如一開始的詩句所說:「上帝啊,求你憐憫我,憐憫我!因為我的心投靠你。我要投靠在你翅膀的蔭下,等到災害過去。我要求告至高的上帝,就是為我成全諸事的上帝。」

    這也說明人不可以自以為強盛,靠自己的逞強來做事。人要是如此,就會像蘆葦一般,外表英俊挺拔,卻是不禁風一吹就被折斷!正如人類的歷史,經過了啟蒙運動,認為自己已經夠好,已經夠成熟了,不需要上帝的幫助,可以為自己建立樂土!但是,經過了兩次世界大戰之後,人深深體會到,人還是有極限的,還是不夠堅強!

    詩人大衛一生經歷許多愁苦,但是他相信上帝的同在,也因為如此可以承擔上帝給他的重任,成為以色列的君王。因此,他從內心發出讚美:「主啊,我要在萬民中稱謝你,在列邦中歌頌你!因為,你的慈愛高及諸天;你的誠實達到穹蒼。上帝啊,願你崇高過於諸天!願你的榮耀高過全地!」

    願大衛這樣的讚美,也成為我們的讚美!因為我們透過信靠主耶穌,深深體會到,要不是上帝的慈愛,我們豈會有今天,以及將來的盼望呢!



沒有留言: