2016年9月20日 星期二

但以理書8:15-19



8:15 我─但以理見了這異象,願意明白其中的意思。忽有一位形狀像人的站在我面前。
8:16 我又聽見烏萊河兩岸中有人聲呼叫說:「加百列啊,要使此人明白這異象。」
8:17 他便來到我所站的地方。他一來,我就驚慌俯伏在地;他對我說:「人子啊,你要明白,因為這是關乎末後的異象。」
8:18 他與我說話的時候,我面伏在地沉睡;他就摸我,扶我站起來,
8:19 說:「我要指示你惱怒臨完必有的事,因為這是關乎末後的定期。

15 When I, Daniel, had seen the vision, I sought to understand it. And behold, there stood before me one having the appearance of a man. 16 And I heard a man's voice between the banks of the Ulai, and it called, "Gabriel, make this man understand the vision." 17 So he came near where I stood. And when he came, I was frightened and fell on my face. But he said to me, "Understand, O son of man, that the vision is for the time of the end."
18 And when he had spoken to me, I fell into a deep sleep with my face to the ground. But he touched me and made me stand up. 19 He said, "Behold, I will make known to you what shall be at the latter end of the indignation, for it refers to the appointed time of the end.

******

    但以理希望明白異象的意思,天使加百列奉差遣來解釋異象,他對但以理說明異象的本質,並且加給但以理力量。

    「人聲呼叫」這應該是上帝的聲音,也只有祂能夠命令天使長。「加百列」原文意義是「上帝的戰士」、「上帝的英雄」。由以諾一書中可知加百列是一個天使長之一,也是以色列的守護天使。

    然而在這樣的時刻,但以理面伏在地沉睡。看起來人的精神力和體力相當有限,無法承受靈界異象的衝擊。天使(以及背後的上帝)體諒人的軟弱,那個「人子」的稱呼充滿了體諒的意味。還動手幫助人能振奮起來聽完啟示(雖然我們不清楚「摸他」的實際作用)。

    我們是否會忽略我們人軟弱的角色?極力要爭取去看、聽那些我們無力承受的「異象」?還是接受我們只是平凡的人,由上帝已經啟示給我們的聖經等資訊來認識上帝?

沒有留言: