2020年12月22日 星期二

馬太福音5:17-20

 


5:17 「莫想我來要廢掉律法和先知。我來不是要廢掉,乃是要成全。
5:18
我實在告訴你們,就是到天地都廢去了,律法的一點一畫也不能廢去,都要成全。
5:19
所以,無論何人廢掉這誡命中最小的一條,又教訓人這樣做,他在天國要稱為最小的。但無論何人遵行這誡命,又教訓人遵行,他在天國要稱為大的。
5:20
我告訴你們,你們的義若不勝於文士和法利賽人的義,斷不能進天國。」

 

17 “Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them. 18 For truly I tell you, until heaven and earth disappear, not the smallest letter, not the least stroke of a pen, will by any means disappear from the Law until everything is accomplished. 19 Therefore anyone who sets aside one of the least of these commands and teaches others accordingly will be called least in the kingdom of heaven, but whoever practices and teaches these commands will be called great in the kingdom of heaven. 20 For I tell you that unless your righteousness surpasses that of the Pharisees and the teachers of the law, you will certainly not enter the kingdom of heaven.

 

*************

 

    耶穌基督在這裡說:「莫想我來要廢掉律法和先知。我來不是要廢掉,乃是要成全。我實在告訴你們,就是到天地都廢去了,律法的一點一畫也不能廢去,都要成全。」

 

    主耶穌這裡說的「律法和先知」,就是指「舊約全書」!而這樣的宣告也就是告訴我們,不可以捨棄舊約,不可以不讀舊約!舊約本身就是上帝的啟示,也是就指向耶穌基督救恩的經典。在約翰福音539節中主耶穌說:「你們查考聖經(或譯:應當查考聖經),因你們以為內中有永生;給我作見證的就是這經。」

 

    也因為如此,教會宣告聖經是舊約和新約,正如《韋斯敏斯特信條第一章論聖經》(https://kk1591.blogspot.com/2015/02/blog-post_60.html)第二節所說:「在聖經,或筆之於書的上帝之言的名義下,包括舊新約全書,即舊約卅九卷,新約廿七卷(書名於此從略)。這些書都是出於上帝的默示,為信仰與生活的準則。」

 

    親愛的弟兄姊妹,歡迎藉由《舊約概論》(https://lk15911.blogspot.com/p/blog-page_2468.html)來認識舊約,突破閱讀舊約的困難,領受上帝的生命之糧!

 

 

沒有留言: