2016年5月31日 星期二

瑪拉基書1:9-14



1:9 「現在我勸你們懇求上帝,他好施恩與我們。這妄獻的事,既由你們經手,他豈能看你們的情面嗎?這是萬軍之耶和華說的。
1:10 甚願你們中間有一人關上殿門,免得你們徒然在我壇上燒火。萬軍之耶和華說:我不喜悅你們,也不從你們手中收納供物。
1:11 萬軍之耶和華說:從日出之地到日落之處,我的名在外邦中必尊為大。在各處,人必奉我的名燒香,獻潔淨的供物,因為我的名在外邦中必尊為大。
1:12 你們卻褻瀆我的名,說:『耶和華的桌子是污穢的,其上的食物是可藐視的。』
1:13 你們又說:『這些事何等煩瑣!』並嗤之以鼻。這是萬軍之耶和華說的。你們把搶奪的、瘸腿的、有病的拿來獻上為祭。我豈能從你們手中收納呢?這是耶和華說的。
1:14 行詭詐的在群中有公羊,他許願卻用有殘疾的獻給主,這人是可咒詛的。因為我是大君王,我的名在外邦中是可畏的。這是萬軍之耶和華說的。

And now entreat the favor of God, that he may be gracious to us. With such a gift from your hand, will he show favor to any of you? says the Lord of hosts. Oh that there were one among you who would shut the doors, that you might not kindle fire on my altar in vain! I have no pleasure in you, says the Lord of hosts, and I will not accept an offering from your hand. For from the rising of the sun to its setting my name will be great among the nations, and in every place incense will be offered to my name, and a pure offering. For my name will be great among the nations, says the Lord of hosts. But you profane it when you say that the Lord's table is polluted, and its fruit, that is, its food may be despised. But you say, 'What a weariness this is,' and you snort at it, says the Lord of hosts. You bring what has been taken by violence or is lame or sick, and this you bring as your offering! Shall I accept that from your hand? says the Lord. Cursed be the cheat who has a male in his flock, and vows it, and yet sacrifices to the Lord what is blemished. For I am a great King, says the Lord of hosts, and my name will be feared among the nations.

************

    從上帝的回應以色列人不敬畏上帝的心之話語,我們可以察覺倒是有人在其中自立權柄,以自己的教導取代上帝的命令。以至於使得以色列人對上帝沒有敬畏的心,正如先知在這裡所宣告:「行詭詐的在群中有公羊,他許願卻用有殘疾的獻給主,這人是可咒詛的。因為我是大君王,我的名在外邦中是可畏的。這是萬軍之耶和華說的。」

    這也說明,許多人以知識和服事來代替信仰,不照上帝的方式—靠著耶穌基督的寶血,以悔改認罪的方式來親近主。他們自以為,要有積極思想,要正面的態度,否定人是有罪的事實。他們認為承認罪,是負面與消極,更是無意義的!他們更認為到上帝面前只有敬拜與讚美,沒有哀歌,沒有悔罪。

    我們的信仰真是如此嗎只有敬拜讚美、喜樂平安嗎只有歡笑、沒有哀哭麼只有敞開、沒有隱蔽嗎只有歡呼、沒有安靜嗎



沒有留言: