2019年10月12日 星期六

箴言30:1-9


30:1 雅基的兒子亞古珥的言語就是真言。這人對以鐵和烏甲說:
30:2
我比眾人更蠢笨,也沒有人的聰明。
30:3
我沒有學好智慧,也不認識至聖者。
30:4
誰升天又降下來?誰聚風在掌握中?誰包水在衣服裡?誰立定地的四極?他名叫甚麼?他兒子名叫甚麼?你知道嗎?
30:5
上帝的言語句句都是煉淨的;投靠他的,他便作他們的盾牌。
30:6
他的言語,你不可加添,恐怕他責備你,你就顯為說謊言的。
30:7
我求你兩件事,在我未死之先,不要不賜給我:
30:8
求你使虛假和謊言遠離我;使我也不貧窮也不富足;賜給我需用的飲食,
30:9
恐怕我飽足不認你,說:耶和華是誰呢?又恐怕我貧窮就偷竊,以致褻瀆我上帝的名。

The sayings of Agur son of Jakeh—an inspired utterance.

This man’s utterance to Ithiel:

“I am weary, God,
    but I can prevail.[a]
Surely I am only a brute, not a man;
    I do not have human understanding.
I have not learned wisdom,
    nor have I attained to the knowledge of the Holy One.
Who has gone up to heaven and come down?
    Whose hands have gathered up the wind?
Who has wrapped up the waters in a cloak?
    Who has established all the ends of the earth?
What is his name, and what is the name of his son?
    Surely you know!

“Every word of God is flawless;
    he is a shield to those who take refuge in him.
Do not add to his words,
    or he will rebuke you and prove you a liar.

“Two things I ask of you, Lord;
    do not refuse me before I die:
Keep falsehood and lies far from me;
    give me neither poverty nor riches,
    but give me only my daily bread.
Otherwise, I may have too much and disown you
    and say, ‘Who is the Lord?’
Or I may become poor and steal,
    and so dishonor the name of my God.


***********

    這位亞古珥(字義是「聚集」)是一位平凡,但是有智慧的人,他說給兩個人聽,一為是以鐵(字義是「上帝與我同在」),另一人是烏甲(字義是「傾聽」)。這也告訴我們,我們聽這箴言要求「上帝與我同在」,並且以敬畏上帝的心來「傾聽」!

    在這裡他說明了基督是怎樣的特質:「誰升天又降下來?誰聚風在掌握中?誰包水在衣服裡?誰立定地的四極?他名叫甚麼?他兒子名叫甚麼?你知道嗎?」

    不僅如此,他更說明我們對上帝話語的態度:「上帝的言語句句都是煉淨的;投靠他的,他便作他們的盾牌。他的言語,你不可加添,恐怕他責備你,你就顯為說謊言的。」

    不單單這樣,他還讓我們知道該如何生活:「我求你兩件事,在我未死之先,不要不賜給我:求你使虛假和謊言遠離我;使我也不貧窮也不富足;賜給我需用的飲食,恐怕我飽足不認你,說:耶和華是誰呢?又恐怕我貧窮就偷竊,以致褻瀆我上帝的名。」

    當然我們的生命不會這樣單純,但是我們必須像他這樣以不得罪上帝的心來生活!


沒有留言: