2021年3月29日 星期一

路加福音2:41-52

 


2:41 每年到逾越節,他父母就上耶路撒冷去。
2:42
當他十二歲的時候,他們按著節期的規矩上去。
2:43
守滿了節期,他們回去,孩童耶穌仍舊在耶路撒冷。他的父母並不知道,
2:44
以為他在同行的人中間,走了一天的路程,就在親族和熟識的人中找他,
2:45
既找不著,就回耶路撒冷去找他。
2:46
過了三天,就遇見他在殿裡,坐在教師中間,一面聽,一面問。
2:47
凡聽見他的,都希奇他的聰明和他的應對。
2:48
他父母看見就很希奇。他母親對他說:「我兒!為甚麼向我們這樣行呢?看哪,你父親和我傷心來找你!」
2:49
耶穌說:「為甚麼找我呢?豈不知我應當以我父的事為念嗎(或譯:豈不知我應當在我父的家裡嗎)?」
2:50
他所說的這話,他們不明白。
2:51
他就同他們下去,回到拿撒勒,並且順從他們。他母親把這一切的事都存在心裡。
2:52
耶穌的智慧和身量(或譯:年紀),並上帝和人喜愛他的心,都一齊增長。

 

41 Every year Jesus’ parents went to Jerusalem for the Festival of the Passover. 42 When he was twelve years old, they went up to the festival, according to the custom. 43 After the festival was over, while his parents were returning home, the boy Jesus stayed behind in Jerusalem, but they were unaware of it. 44 Thinking he was in their company, they traveled on for a day. Then they began looking for him among their relatives and friends. 45 When they did not find him, they went back to Jerusalem to look for him. 46 After three days they found him in the temple courts, sitting among the teachers, listening to them and asking them questions. 47 Everyone who heard him was amazed at his understanding and his answers. 48 When his parents saw him, they were astonished. His mother said to him, “Son, why have you treated us like this? Your father and I have been anxiously searching for you.”

49 “Why were you searching for me?” he asked. “Didn’t you know I had to be in my Father’s house?”[f] 50 But they did not understand what he was saying to them.

51 Then he went down to Nazareth with them and was obedient to them. But his mother treasured all these things in her heart. 52 And Jesus grew in wisdom and stature, and in favor with God and man.

 

************

 

    主耶穌也有成長的過程,也展現祂的睿智在小孩子的時候,正如經文所說:「過了三天,就遇見他在殿裡,坐在教師中間,一面聽,一面問。凡聽見他的,都希奇他的聰明和他的應對。」

 

    馬利亞質問祂:「我兒!為甚麼向我們這樣行呢?看哪,你父親和我傷心來找你!」

 

    但是主耶穌卻回答:「為甚麼找我呢?豈不知我應當以我父的事為念嗎(或譯:豈不知我應當在我父的家裡嗎)?」

 

    這段經文述說:主耶穌在童年就知道自己是上帝的兒子!這打破異端「嗣子說」,持「嗣子說」之伊便尼派認為:耶穌跟我們一樣,是完完全全的人,是父母性行為後所生的,而並不是任何定義上的上帝降生成人;伊便尼派認為,耶穌特別的地方,不在於他有神性,而是他是世上最大的義人,他比任何人都更能遵守猶太律法,因此上帝在耶穌受洗時,接納了耶穌為祂的義子,並派他作為救贖人類的犠牲品,這時候耶穌才知道自己是上帝的兒子。

 

    之所以提這事,因為最近有看到電影用「嗣子說」的角度在述說主耶穌,不相信主耶穌真正是上帝的兒子,不相信基督的神性!這樣的異端思想,把主耶穌當作只是人,是無法真正完成救贖的大功,如此信也是徒然的!

 

    我們要相信主耶穌是真正為上帝也真正為人,才能實現上帝的救恩,我們才可以得著救贖,成為上帝的兒女,享受永生無限!

 

   

 

 

沒有留言: