2020年8月19日 星期三

撒母耳記上1:21-28

 

1:21 以利加拿和他全家都上示羅去,要向耶和華獻年祭,並還所許的願。
1:22
哈拿卻沒有上去,對丈夫說:「等孩子斷了奶,我便帶他上去朝見耶和華,使他永遠住在那裡。」
1:23
她丈夫以利加拿說:「就隨你的意行吧!可以等兒子斷了奶。但願耶和華應驗他的話。」於是婦人在家裡乳養兒子,直到斷了奶;
1:24
既斷了奶,就把孩子帶上示羅,到了耶和華的殿;又帶了三隻公牛,一伊法細麵,一皮袋酒。(那時,孩子還小。)
1:25
宰了一隻公牛,就領孩子到以利面前。
1:26
婦人說:「主啊,我敢在你面前起誓,從前在你這裡站著祈求耶和華的那婦人,就是我。
1:27
我祈求為要得這孩子;耶和華已將我所求的賜給我了。
1:28
所以,我將這孩子歸與耶和華,使他終身歸與耶和華。」於是在那裡敬拜耶和華。

 

21 When her husband Elkanah went up with all his family to offer the annual sacrifice to the Lord and to fulfill his vow, 22 Hannah did not go. She said to her husband, “After the boy is weaned, I will take him and present him before the Lord, and he will live there always.”[c]

23 “Do what seems best to you,” her husband Elkanah told her. “Stay here until you have weaned him; only may the Lord make good his[d] word.” So the woman stayed at home and nursed her son until she had weaned him.

24 After he was weaned, she took the boy with her, young as he was, along with a three-year-old bull,[e] an ephah[f] of flour and a skin of wine, and brought him to the house of the Lord at Shiloh. 25 When the bull had been sacrificed, they brought the boy to Eli, 26 and she said to him, “Pardon me, my lord. As surely as you live, I am the woman who stood here beside you praying to the Lord. 27 I prayed for this child, and the Lord has granted me what I asked of him. 28 So now I give him to the Lord. For his whole life he will be given over to the Lord.” And he worshiped the Lord there.

 

***************

 

    撒母耳的媽媽在撒母耳斷奶之後就讓撒母耳在會幕當拿細耳人因為她曾向上帝許願:「萬軍之耶和華啊,你若垂顧婢女的苦情,眷念不忘婢女,賜我一個兒子,我必使他終身歸與耶和華,不用剃頭刀剃他的頭。」(1:11)

 

    時間到了,撒母耳的母親哈拿,就把孩子帶到會幕那裏來服事上帝,該有的禮儀她都沒有省略:「既斷了奶,就把孩子帶上示羅,到了耶和華的殿;又帶了三隻公牛,一伊法細麵,一皮袋酒。(那時,孩子還小。)宰了一隻公牛,就領孩子到以利面前。」

 

    撒母耳雖然不是自願奉獻,但是上帝因為媽媽的心願也就悅納這小孩!這也讓我們想到現今教會的小兒洗禮和奉獻禮,雖然不是自己的認信,但是上帝的恩典先於人的認信,正如保羅在羅馬書所說:「惟有基督在我們還作罪人的時候為我們死,上帝的愛就在此向我們顯明了。現在我們既靠著他的血稱義,就更要藉著他免去上帝的忿怒。因為我們作仇敵的時候,且藉著上帝兒子的死,得與上帝和好;既已和好,就更要因他的生得救了。不但如此,我們既藉著我主耶穌基督得與上帝和好,也就藉著他以上帝為樂。」(5:8-11)

 

 

沒有留言: