2021年6月17日 星期四

約翰福音13:18-30

 


13:18 我這話不是指著你們眾人說的,我知道我所揀選的是誰。現在要應驗經上的話,說:『同我吃飯的人用腳踢我。』
13:19
如今事情還沒有成就,我要先告訴你們,叫你們到事情成就的時候可以信我是基督。
13:20
我實實在在地告訴你們,有人接待我所差遣的,就是接待我;接待我,就是接待那差遣我的。」
13:21
耶穌說了這話,心裡憂愁,就明說:「我實實在在地告訴你們,你們中間有一個人要賣我了。」
13:22
門徒彼此對看,猜不透所說的是誰。
13:23
有一個門徒,是耶穌所愛的,側身挨近耶穌的懷裡。
13:24
西門彼得點頭對他說:「你告訴我們,主是指著誰說的。」
13:25
那門徒便就勢靠著耶穌的胸膛,問他說:「主啊,是誰呢?」
13:26
耶穌回答說:「我蘸一點餅給誰,就是誰。」耶穌就蘸了一點餅,遞給加略人西門的兒子猶大。
13:27
他吃了以後,撒但就入了他的心。耶穌便對他說:「你所做的,快做吧!」
13:28
同席的人沒有一個知道是為甚麼對他說這話。
13:29
有人因猶大帶著錢囊,以為耶穌是對他說:「你去買我們過節所應用的東西」,或是叫他拿甚麼賙濟窮人。
13:30
猶大受了那點餅,立刻就出去。那時候是夜間了。

 

18 “I am not referring to all of you; I know those I have chosen. But this is to fulfill this passage of Scripture: ‘He who shared my bread has turned[a] against me.’[b]

19 “I am telling you now before it happens, so that when it does happen you will believe that I am who I am. 20 Very truly I tell you, whoever accepts anyone I send accepts me; and whoever accepts me accepts the one who sent me.”

21 After he had said this, Jesus was troubled in spirit and testified, “Very truly I tell you, one of you is going to betray me.”

22 His disciples stared at one another, at a loss to know which of them he meant. 23 One of them, the disciple whom Jesus loved, was reclining next to him. 24 Simon Peter motioned to this disciple and said, “Ask him which one he means.”

25 Leaning back against Jesus, he asked him, “Lord, who is it?”

26 Jesus answered, “It is the one to whom I will give this piece of bread when I have dipped it in the dish.” Then, dipping the piece of bread, he gave it to Judas, the son of Simon Iscariot. 27 As soon as Judas took the bread, Satan entered into him.

So Jesus told him, “What you are about to do, do quickly.” 28 But no one at the meal understood why Jesus said this to him. 29 Since Judas had charge of the money, some thought Jesus was telling him to buy what was needed for the festival, or to give something to the poor. 30 As soon as Judas had taken the bread, he went out. And it was night.

 

**********

 

    在主耶穌被賣的那一個晚上,的確是充滿著不安,因為猶大要開始他的行動,這是主耶穌清楚的,祂並沒有給猶大難堪,還是讓猶大去做他要做的事情。

 

    主耶穌在這裡引用《詩篇》419節:「連我知己的朋友,我所倚靠、吃過我飯的也用腳踢我。」雖然字句不太相同,用《詩篇41篇》描寫大衛面對押沙龍背叛的心境來描寫主耶穌面對猶大之背叛,真是非常恰當!

 

    因為主耶穌是何等的愛猶大,正如主耶穌愛世上每一個人一樣,祂多麼盼望人人都能明白知道而得救。但這只能是「盼望」,因為祂知道上帝有預定一些人得救,其餘的人預定沉淪,這本是人要面對的下場。但是這不能說上帝不仁慈,因為犯罪是人自己的決定,不是上帝要他們犯罪,因此人必須為自己的犯罪負責。正如猶大和押沙龍要為自己的背叛負責,不能怪上帝殘忍!

 

    人不能得救雖然是上帝預定,但是真正的問題卻在人的背叛,不是在上帝!正如「新冠肺炎」的傳染是某些人不守規矩造成,不是政府的防疫不周。所以,我們不可以反怪上帝讓人下地獄,因為上帝早有命令,是人悖逆不是上帝殘暴!若是上帝殘暴,祂就不會透過基督來拯救一些人脫離死亡進入永生了!

 

 

 

沒有留言: