2018年1月5日 星期五

傳道書2:1-11



2:1 我心裡說:「來吧,我以喜樂試試你,你好享福!」誰知,這也是虛空。
2:2
我指嬉笑說:「這是狂妄。」論喜樂說:「有何功效呢?」
2:3
我心裡察究,如何用酒使我肉體舒暢,我心卻仍以智慧引導我;又如何持住愚昧,等我看明世人,在天下一生當行何事為美。
2:4
我為自己動大工程,建造房屋,栽種葡萄園,
2:5
修造園囿,在其中栽種各樣果木樹;
2:6
挖造水池,用以澆灌嫩小的樹木。
2:7
我買了僕婢,也有生在家中的僕婢;又有許多牛群羊群,勝過以前在耶路撒冷眾人所有的。
2:8
我又為自己積蓄金銀和君王的財寶,並各省的財寶;又得唱歌的男女和世人所喜愛的物,並許多的妃嬪。
2:9
這樣,我就日見昌盛,勝過以前在耶路撒冷的眾人。我的智慧仍然存留。
2:10
凡我眼所求的,我沒有留下不給它的;我心所樂的,我沒有禁止不享受的;因我的心為我一切所勞碌的快樂,這就是我從勞碌中所得的分。
2:11
後來,我察看我手所經營的一切事和我勞碌所成的功。誰知都是虛空,都是捕風;在日光之下毫無益處。

 I said to myself, “Come now, I will test you with pleasure to find out what is good.” But that also proved to be meaningless. “Laughter,” I said, “is madness. And what does pleasure accomplish?” I tried cheering myself with wine, and embracing folly—my mind still guiding me with wisdom. I wanted to see what was good for people to do under the heavens during the few days of their lives.
I undertook great projects: I built houses for myself and planted vineyards. I made gardens and parks and planted all kinds of fruit trees in them. I made reservoirs to water groves of flourishing trees. I bought male and female slaves and had other slaves who were born in my house. I also owned more herds and flocks than anyone in Jerusalem before me. I amassed silver and gold for myself, and the treasure of kings and provinces. I acquired male and female singers, and a harem[a] as well—the delights of a man’s heart. I became greater by far than anyone in Jerusalem before me. In all this my wisdom stayed with me.
10 I denied myself nothing my eyes desired;
    I refused my heart no pleasure.
My heart took delight in all my labor,
    and this was the reward for all my toil.
11 Yet when I surveyed all that my hands had done

    and what I had toiled to achieve,
everything was meaningless, a chasing after the wind;
    nothing was gained under the sun.

****************

    傳道者想用最高的智慧與最高等級的享樂,想尋求人生最高的意義。可是最後,他仍然非常的失望,因為他仍然覺得這一切的努力是沒有意義的,所以仍然感嘆的說:「後來,我察看我手所經營的一切事和我勞碌所成的功。誰知都是虛空,都是捕風;在日光之下毫無益處。

    從他的敘述中,財富、地位、享樂、權勢、成就感、…,等等的這一切大家看為美好的事,他都擁有了,而且還可以恣意的享受,但是心裡仍然不滿足,仍然虛空,仍然覺得一切都沒有意義了!

    其實,有位神學家說得很好,他說道我們每個人心中都有一個空缺,這個空缺是任何事物都無法填滿的,只有上帝自己可以填滿!所以,人嘗試以別的事物來代替上帝,是無填法滿,一切都是無意義!

    傳道書的作者,正是要表達這樣的景況,勸勉人要接受上帝在心中作王,才有真正的滿足!


沒有留言: