2019年2月2日 星期六

創世記15:1-6


15:1 這事以後,耶和華在異象中有話對亞伯蘭說:「亞伯蘭,你不要懼怕!我是你的盾牌,必大大地賞賜你。」
15:2
亞伯蘭說:「主耶和華啊,我既無子,你還賜我甚麼呢?並且要承受我家業的是大馬士革人以利以謝。」
15:3
亞伯蘭又說:「你沒有給我兒子;那生在我家中的人就是我的後嗣。」
15:4
耶和華又有話對他說:「這人必不成為你的後嗣;你本身所生的才成為你的後嗣。」
15:5
於是領他走到外邊,說:「你向天觀看,數算眾星,能數得過來嗎?」又對他說:「你的後裔將要如此。」
15:6
亞伯蘭信耶和華,耶和華就以此為他的義。

  After this, the word of the Lord came to Abram in a vision:
“Do not be afraid, Abram.
    I am your shield,[a]
    your very great reward.[b]
But Abram said, “Sovereign Lord, what can you give me since I remain childless and the one who will inherit[c] my estate is Eliezer of Damascus?” And Abram said, “You have given me no children; so a servant in my household will be my heir.”
Then the word of the Lord came to him: “This man will not be your heir, but a son who is your own flesh and blood will be your heir.” He took him outside and said, “Look up at the sky and count the stars—if indeed you can count them.” Then he said to him, “So shall your offspring[d] be.”
Abram believed the Lord, and he credited it to him as righteousness.

**************

    亞伯拉罕所得的義,不是他做了什麼轟轟烈烈的偉大事蹟,只有一件非常平常的事情,就是亞伯拉罕「信」上帝!這就是一般人所理解的「因信稱義」,通常放在人的相信或信靠。

    其實亞伯拉罕面對的是上帝要賜福他,因為上帝主動向他應許:「亞伯蘭,你不要懼怕!我是你的盾牌,必大大地賞賜你。

    然而亞伯拉罕卻為自己沒有後代有點微辭,向上帝抱怨:「主耶和華啊,我既無子,你還賜我甚麼呢?

    也因為這樣,上帝應許亞伯拉罕:子孫要像天上的星星一樣的繁多!然而亞伯拉罕眼前沒有看見,心裡確信靠上帝必成這事!正如希伯來書111節所說:「信就是所望之事的實底,是未見之事的確據。

沒有留言: