2018年7月24日 星期二

哥林多後書12:1-10


12:1 我自誇固然無益,但我是不得已的。如今我要說到主的顯現和啟示。
12:2
我認得一個在基督裡的人,他前十四年被提到第三層天上去;(或在身內,我不知道;或在身外,我也不知道;只有上帝知道。)
12:3
我認得這人;(或在身內,或在身外,我都不知道,只有上帝知道。)
12:4
他被提到樂園裡,聽見隱祕的言語,是人不可說的。
12:5
為這人,我要誇口;但是為我自己,除了我的軟弱以外,我並不誇口。
12:6
我就是願意誇口也不算狂,因為我必說實話;只是我禁止不說,恐怕有人把我看高了,過於他在我身上所看見、所聽見的。
12:7
又恐怕我因所得的啟示甚大,就過於自高,所以有一根刺加在我肉體上,就是撒但的差役要攻擊我,免得我過於自高。
12:8
為這事,我三次求過主,叫這刺離開我。
12:9
他對我說:「我的恩典夠你用的,因為我的能力是在人的軟弱上顯得完全。」所以,我更喜歡誇自己的軟弱,好叫基督的能力覆庇我。
12:10
我為基督的緣故,就以軟弱、凌辱、急難、逼迫、困苦為可喜樂的;因我甚麼時候軟弱,甚麼時候就剛強了。

 I must go on boasting. Although there is nothing to be gained, I will go on to visions and revelations from the Lord. I know a man in Christ who fourteen years ago was caught up to the third heaven. Whether it was in the body or out of the body I do not know—God knows. And I know that this man—whether in the body or apart from the body I do not know, but God knows— was caught up to paradise and heard inexpressible things, things that no one is permitted to tell. I will boast about a man like that, but I will not boast about myself, except about my weaknesses. Even if I should choose to boast, I would not be a fool, because I would be speaking the truth. But I refrain, so no one will think more of me than is warranted by what I do or say, or because of these surpassingly great revelations. Therefore, in order to keep me from becoming conceited, I was given a thorn in my flesh, a messenger of Satan, to torment me. Three times I pleaded with the Lord to take it away from me. But he said to me, “My grace is sufficient for you, for my power is made perfect in weakness.” Therefore I will boast all the more gladly about my weaknesses, so that Christ’s power may rest on me. 10 That is why, for Christ’s sake, I delight in weaknesses, in insults, in hardships, in persecutions, in difficulties. For when I am weak, then I am strong.

**************

    保羅在此說到自己有神祕的經驗,但是這經驗並不是給他有很榮耀的感覺,也沒有到處向人誇口,為什麼會這樣呢?因為這樣的經驗之後,他遇見魔鬼的攻擊,讓他自己快受不了!求主讓他免去這樣的攻擊,但是主並沒有挪去!

    保羅要說的就是,不要拿自己的神祕經驗來誇耀,這反而是讓自己落入更大的攻擊,要面對更大的試探,讓我們覺得像刺一般,使我們認識到自己是軟弱無能的,是靠己力無法應付的,必須靠主的恩典才可以來面對。既然是主的能力覆庇,就當誇耀主不是誇耀自己!

    保羅的經驗是不是讓你覺得吃驚,在信仰上越有經歷,不是越好嗎?越是剛強嗎?卻反而覺得自己軟弱呢?這是正常的反應,因為越有這樣感覺的人,越會倚靠主的恩典,不是倚靠自己的才能和恩賜!

    然而保羅也讓我們看見,惟有承認自己的軟弱,我們才會倚靠基督的大能,基督的大能才會藉我們展現出來!因為主說:「我的恩典夠你用的,因為我的能力是在人的軟弱上顯得完全。

沒有留言: