2019年8月18日 星期日

出埃及記23:20-33


23:20 「看哪,我差遣使者在你前面,在路上保護你,領你到我所預備的地方去。
23:21
他是奉我名來的;你們要在他面前謹慎,聽從他的話,不可惹(或譯:違背)他,因為他必不赦免你們的過犯。
23:22
「你若實在聽從他的話,照著我一切所說的去行,我就向你的仇敵作仇敵,向你的敵人作敵人。
23:23
「我的使者要在你前面行,領你到亞摩利人、赫人、比利洗人、迦南人、希未人、耶布斯人那裡去,我必將他們剪除。
23:24
你不可跪拜他們的神,不可事奉他,也不可效法他們的行為,卻要把神像盡行拆毀,打碎他們的柱像。
23:25
你們要事奉耶和華你們的上帝,他必賜福與你的糧與你的水,也必從你們中間除去疾病。
23:26
你境內必沒有墜胎的,不生產的。我要使你滿了你年日的數目。
23:27
凡你所到的地方,我要使那裡的眾民在你面前驚駭,擾亂,又要使你一切仇敵轉背逃跑。
23:28
我要打發黃蜂飛在你前面,把希未人、迦南人、赫人攆出去。
23:29
我不在一年之內將他們從你面前攆出去,恐怕地成為荒涼,野地的獸多起來害你。
23:30
我要漸漸地將他們從你面前攆出去,等到你的人數加多,承受那地為業。
23:31
我要定你的境界,從紅海直到非利士海,又從曠野直到大河。我要將那地的居民交在你手中,你要將他們從你面前攆出去。
23:32
不可和他們並他們的神立約。
23:33
他們不可住在你的地上,恐怕他們使你得罪我。你若事奉他們的神,這必成為你的網羅。」

20 “See, I am sending an angel ahead of you to guard you along the way and to bring you to the place I have prepared. 21 Pay attention to him and listen to what he says. Do not rebel against him; he will not forgive your rebellion, since my Name is in him. 22 If you listen carefully to what he says and do all that I say, I will be an enemy to your enemies and will oppose those who oppose you. 23 My angel will go ahead of you and bring you into the land of the Amorites, Hittites, Perizzites, Canaanites, Hivites and Jebusites, and I will wipe them out. 24 Do not bow down before their gods or worship them or follow their practices. You must demolish them and break their sacred stones to pieces. 25 Worship the Lord your God, and his blessing will be on your food and water. I will take away sickness from among you, 26 and none will miscarry or be barren in your land. I will give you a full life span.
27 “I will send my terror ahead of you and throw into confusion every nation you encounter. I will make all your enemies turn their backs and run. 28 I will send the hornet ahead of you to drive the Hivites, Canaanites and Hittites out of your way. 29 But I will not drive them out in a single year, because the land would become desolate and the wild animals too numerous for you. 30 Little by little I will drive them out before you, until you have increased enough to take possession of the land.
31 “I will establish your borders from the Red Sea[a] to the Mediterranean Sea,[b] and from the desert to the Euphrates River. I will give into your hands the people who live in the land, and you will drive them out before you. 32 Do not make a covenant with them or with their gods. 33 Do not let them live in your land or they will cause you to sin against me, because the worship of their gods will certainly be a snare to you.”

**************

     上帝在前領路,所以以色列人可以出埃及進入應許的迦南美地!這是何等美好的恩典,也讓以色列人可以確認上帝是信實的上帝!不管前面有多少困難與險阻,只要跟隨上帝的引導,必能進入迦南美地!

    對今日得基督徒而言,我們也相信上帝也在前面領導我們走人生的道路,使我們的人生道路就成了上帝所預備得天路!我們在上帝的引導與保守之下,必定回到上帝所為我們預備的「更美家鄉」!

    也因為相信有這「更美家鄉」,所以「又有人忍受戲弄、鞭打、捆鎖、監禁、各等的磨煉,被石頭打死,被鋸鋸死,受試探,被刀殺,披著綿羊、山羊的皮各處奔跑,受窮乏、患難、苦害,在曠野、山嶺、山洞、地穴,飄流無定,本是世界不配有的人。這些人都是因信得了美好的證據,卻仍未得著所應許的;因為上帝給我們預備了更美的事,叫他們若不與我們同得,就不能完全。」(希伯來書11:36-40

    所以真正的信心是來自上帝的應許與保證,是因為上帝是信實的上帝,所以我們可以透過堅信而產生堅忍,而這堅忍更是上帝的保守!

沒有留言: