2019年2月6日 星期三

創世記17:1-8


17:1 亞伯蘭年九十九歲的時候,耶和華向他顯現,對他說:「我是全能的上帝。你當在我面前作完全人,
17:2
我就與你立約,使你的後裔極其繁多。」
17:3
亞伯蘭俯伏在地;上帝又對他說:「
17:4
我與你立約:你要作多國的父。
17:5
從此以後,你的名不再叫亞伯蘭,要叫亞伯拉罕,因為我已立你作多國的父。
17:6
我必使你的後裔極其繁多;國度從你而立,君王從你而出。
17:7
我要與你並你世世代代的後裔堅立我的約,作永遠的約,是要作你和你後裔的上帝。
17:8
我要將你現在寄居的地,就是迦南全地,賜給你和你的後裔永遠為業,我也必作他們的上帝。」

When Abram was ninety-nine years old, the Lord appeared to him and said, “I am God Almighty[a]; walk before me faithfully and be blameless. Then I will make my covenant between me and you and will greatly increase your numbers.”
Abram fell facedown, and God said to him, “As for me, this is my covenant with you: You will be the father of many nations. No longer will you be called Abram[b]; your name will be Abraham,[c] for I have made you a father of many nations. I will make you very fruitful; I will make nations of you, and kings will come from you. I will establish my covenant as an everlasting covenant between me and you and your descendants after you for the generations to come, to be your God and the God of your descendants after you. The whole land of Canaan, where you now reside as a foreigner, I will give as an everlasting possession to you and your descendants after you; and I will be their God.”

**************

    改名字也是人生轉變的時刻,正如亞伯拉罕是在99歲的時候改名字,之前得名字是「亞伯蘭」(意思是「被高舉之父」),在這之前就蒙上帝的引導。後來改名為「亞伯拉罕」(意思是「一大群人之父」),上帝要立他為多國的父!而他今日真的成為多國的父,凡持「因信稱義」信仰的,就是他的後裔!

    「亞伯蘭」和「亞伯拉罕」的音韻只差"ha",有人認為是上帝與亞伯拉罕立盟約所留得記號,使亞伯拉罕被人呼喊的時候,想到自己是屬於上帝的,應當記念上帝的同在!

    然而在這一次立盟約中上帝仍然宣告祂的應許:「我必使你的後裔極其繁多;國度從你而立,君王從你而出。我要與你並你世世代代的後裔堅立我的約,作永遠的約,是要作你和你後裔的上帝。我要將你現在寄居的地,就是迦南全地,賜給你和你的後裔永遠為業,我也必作他們的上帝。

    上帝向亞伯拉罕這樣宣告,是要說明祂是守約施慈愛的上帝,是值得我們信靠的,我們要堅心倚賴祂!

沒有留言: