2017年9月27日 星期三

耶利米書45:1-5



45:1 猶大王約西亞的兒子約雅敬第四年,尼利亞的兒子巴錄將先知耶利米口中所說的話寫在書上。耶利米說:
45:2
「巴錄啊,耶和華以色列的上帝說:
45:3
巴錄(原文是你)曾說:『哀哉!耶和華將憂愁加在我的痛苦上,我因唉哼而困乏,不得安歇。』
45:4
你要這樣告訴他,耶和華如此說:我所建立的,我必拆毀;我所栽植的,我必拔出;在全地我都如此行。
45:5
你為自己圖謀大事嗎?不要圖謀!我必使災禍臨到凡有血氣的。但你無論往哪裡去,我必使你以自己的命為掠物。這是耶和華說的。」

The word that the prophet Jeremiah spoke to Baruch son of Neriah, when he wrote these words in a scroll at the dictation of Jeremiah, in the fourth year of King Jehoiakim son of Josiah of Judah: 2Thus says the Lord, the God of Israel, to you, O Baruch: 3You said, “Woe is me! The Lord has added sorrow to my pain; I am weary with my groaning, and I find no rest.” 4Thus you shall say to him, “Thus says the Lord: I am going to break down what I have built, and pluck up what I have planted—that is, the whole land. 5And you, do you seek great things for yourself? Do not seek them; for I am going to bring disaster upon all flesh, says the Lord; but I will give you your life as a prize of war in every place to which you may go.”

************

    巴錄是幫耶利米將他的話語寫下來的人,相信他是一個受過良好教育的青年,又有好的文筆,這是上帝給他的恩賜。但是,生不逢時,在猶大被滅的環境中,好像英雄無用武之地!

    正如他的嘆息:「哀哉!耶和華將憂愁加在我的痛苦上,我因唉哼而困乏,不得安歇。

    可見上帝的僕人們不管在哪個年代都有些惆悵,正如今日也是如此,畢竟都是面對人將對上帝的悖逆,發洩在上帝僕人的身上!或是怪上帝的僕人管太多了!好意被人嫌,這是非常正常的!

          也因為這樣上帝安慰巴錄說:「你為自己圖謀大事嗎?不要圖謀!我必使災禍臨到
凡有血氣的。這是耶和華的話語:『你無論往哪裡去,我必使你保全自己的性命。』

    重點不在圖謀大事」,而在「你無論往哪裡去,我必使你保全自己的性命」!上帝必保全我們的性命!

沒有留言: