2024年1月17日 星期三

士師記2:1-5

 

2:1 耶和華的使者從吉甲上到波金,對以色列人說:「我使你們從埃及上來,領你們到我向你們列祖起誓應許之地。我又說:『我永不廢棄與你們所立的約。
2:2
你們也不可與這地的居民立約,要拆毀他們的祭壇。你們竟沒有聽從我的話!為何這樣行呢?』
2:3
因此我又說:『我必不將他們從你們面前趕出;他們必作你們肋下的荊棘。他們的上帝必作你們的網羅。』」
2:4
耶和華的使者向以色列眾人說這話的時候,百姓就放聲而哭;
2:5
於是給那地方起名叫波金(就是哭的意思)。眾人在那裡向耶和華獻祭。

The angel of the Lord went up from Gilgal to Bokim and said, “I brought you up out of Egypt and led you into the land I swore to give to your ancestors. I said, ‘I will never break my covenant with you, and you shall not make a covenant with the people of this land, but you shall break down their altars.’ Yet you have disobeyed me. Why have you done this? And I have also said, ‘I will not drive them out before you; they will become traps for you, and their gods will become snares to you.’”

When the angel of the Lord had spoken these things to all the Israelites, the people wept aloud, and they called that place Bokim. There they offered sacrifices to the Lord.

 

***********

 

    人生有許多的無奈與軟弱,正如以色列人雖然進了迦南地,因為沒有將原來的迦南人全部除掉,就成了以色列人的網羅,使他們的信仰路上有許多的絆腳石,正如我們的雖然是基督徒,肉體的軟弱也成為我們信仰的絆腳石。

 

    雖然如此,我們不能假裝自己很剛強,也不能自已為義,反倒要承認自己的軟弱,靠著主的恩典,使自己清楚:不是自己能,而是上帝能!若不是上帝的「稱義」和耶穌基督的「代贖」,我們真的是不配稱為上帝兒女!

 

    我們今日讀《士師記》不可以自以為完全人我們沒有資格說以色列人一再悖逆是可恥的我們必須以謙卑的心承認我們沒有比當時的以色列人好他們甚至為自己不能完全而哭泣然而我們呢?

沒有留言: