2018年6月1日 星期五

哥林多前書2:1-5


2:1 弟兄們,從前我到你們那裡去,並沒有用高言大智對你們宣傳上帝的奧祕。
2:2
因為我曾定了主意,在你們中間不知道別的,只知道耶穌基督並他釘十字架。
2:3
我在你們那裡,又軟弱,又懼怕又甚戰兢。
2:4
我說的話、講的道,不是用智慧委婉的言語,乃是用聖靈和大能的明證,
2:5
叫你們的信不在乎人的智慧,只在乎上帝的大能。

And so it was with me, brothers and sisters. When I came to you, I did not come with eloquence or human wisdom as I proclaimed to you the testimony about God.[a] For I resolved to know nothing while I was with you except Jesus Christ and him crucified. I came to you in weakness with great fear and trembling. My message and my preaching were not with wise and persuasive words, but with a demonstration of the Spirit’s power, so that your faith might not rest on human wisdom, but on God’s power.

*************

    保羅繼續用反諷的語氣來書寫,要哥林多教會的信徒知道:信心的產生不是來自人的人的智慧,不是某個牧師或傳道很會講道,是聽的人願意信靠耶穌基督為救主,而是因為聖靈的工作,人才會有信心來接受耶穌基督為救主,成為上帝的兒女。

    也因為這樣,保羅故意說:「弟兄們,從前我到你們那裡去,並沒有用高言大智對你們宣傳上帝的奧祕。因為我曾定了主意,在你們中間不知道別的,只知道耶穌基督並他釘十字架。我在你們那裡,又軟弱,又懼怕又甚戰兢。我說的話、講的道,不是用智慧委婉的言語。」

    而保羅這樣說,就是要人不要推崇任何的教會領袖,包括他自己,因為人能夠享受到耶穌基督的救恩,完全是上帝的做為,是上帝的大能,不是人能做什麼,「只在乎上帝的大能」!

沒有留言: