2020年4月27日 星期一

申命記26:12-15


26:12 「每逢三年,就是十分取一之年,你取完了一切土產的十分之一,要分給利未人和寄居的,與孤兒寡婦,使他們在你城中可以吃得飽足。
26:13
你又要在耶和華你上帝面前說:『我已將聖物從我家裡拿出來,給了利未人和寄居的,與孤兒寡婦,是照你所吩咐我的一切命令。你的命令我都沒有違背,也沒有忘記。
26:14
我守喪的時候,沒有吃這聖物;不潔淨的時候,也沒有拿出來,又沒有為死人送去。我聽從了耶和華我上帝的話,都照你所吩咐的行了。
26:15
求你從天上、你的聖所垂看,賜福給你的百姓以色列與你所賜給我們的地,就是你向我們列祖起誓賜我們流奶與蜜之地。』」

12 When you have finished setting aside a tenth of all your produce in the third year, the year of the tithe, you shall give it to the Levite, the foreigner, the fatherless and the widow, so that they may eat in your towns and be satisfied. 13 Then say to the Lord your God: “I have removed from my house the sacred portion and have given it to the Levite, the foreigner, the fatherless and the widow, according to all you commanded. I have not turned aside from your commands nor have I forgotten any of them. 14 I have not eaten any of the sacred portion while I was in mourning, nor have I removed any of it while I was unclean, nor have I offered any of it to the dead. I have obeyed the Lord my God; I have done everything you commanded me. 15 Look down from heaven, your holy dwelling place, and bless your people Israel and the land you have given us as you promised on oath to our ancestors, a land flowing with milk and honey.”

***********

    聖經在此說明「十分之一奉獻」之用法,是要分給利未人和寄居的,與孤兒寡婦,使他們在你城中可以吃得飽足。不僅如此還要向上帝禱告:「我已將聖物從我家裡拿出來,給了利未人和寄居的,與孤兒寡婦,是照你所吩咐我的一切命令。你的命令我都沒有違背,也沒有忘記。我守喪的時候,沒有吃這聖物;不潔淨的時候,也沒有拿出來,又沒有為死人送去。我聽從了耶和華─我上帝的話,都照你所吩咐的行了。求你從天上、你的聖所垂看,賜福給你的百姓以色列與你所賜給我們的地,就是你向我們列祖起誓賜我們流奶與蜜之地。」

    這也讓人深深體會上帝的恩典,因為要不是上帝,我們就一無所有,我們就無法享受美物。所以,要存感謝的心,與有所缺乏的人,一同分享上帝的恩典,而不是高傲的「施捨」要對他們「感恩」!要是存著「施捨」要人感恩來領受,這就是竊取上帝的榮耀,上帝必定追討的!

    上帝喜悅人彼此分享上帝的賞賜,感受上帝的愛!也因為如此,人做慈善的事情不是要人認為他很仁慈或慷慨,而是要與人分享上帝白白的愛,要不是上帝的豐盛賞賜,我們豈可享受美物呢﹖當存感謝的心與人分享,使大家都將榮耀歸給上帝!



沒有留言: