2022年8月5日 星期五

馬可福音1章2-8節

 

1:2 先知以賽亞在他的書上記載:上帝說:看吧,我要差遣我的使者;他要作你的前驅,為你開路。
1:3 在曠野有人呼喊:為主準備他的道路,修直他要走的路徑!
1:4 果然,約翰在曠野出現,為人施洗,並且宣講:「你們要悔改,接受洗禮,上帝就赦免你們的罪。」
1:5 群眾從猶太各地和全耶路撒冷到約翰跟前來。他們承認自己的罪;約翰就在約旦河裏為他們施洗。
1:6 約翰穿著駱駝毛的衣服,腰間繫著皮帶;吃的是蝗蟲和野蜜。
1:7 他宣講:「在我以後要來的那一位比我偉大多了,我就是蹲下去替他脫鞋子也不配。
1:8 我用水給你們施洗,他卻要用聖靈給你們施洗。」

It is written in Isaiah the prophet: ‘I will send my messenger ahead of you, who will prepare your way’–'a voice of one calling in the desert, 'Prepare the way for the Lord, make straight paths for him.’ ’ And so John came, baptizing in the desert region and preaching a baptism of repentance for the forgiveness of sins. The whole Judean countryside and all the people of Jerusalem went out to him. Confessing their sins, they were baptized by him in the Jordan River . John wore clothing made of camel’s hair, with a leather belt around his waist, and he ate locusts and wild honey. And this was his message: 'After me will come one more powerful than I, the thongs of whose sandals I am not worthy to stoop down and untie. I baptize you with water, but he will baptize you with the Holy Spirit.’

**********************************

    施洗約翰可以說是舊約先知的總結,他以水來施洗,使人潔淨,預備迎接主耶的來到。

    用水施洗只有外表之潔淨,內在的潔淨就需要聖靈。所以施洗約翰說:『「在我以後要來的那一位比我偉大多了,我就是蹲下去替他脫鞋子也不配。我用水給你們施洗,他卻要用聖靈給你們施洗。』

    聖靈的洗就是內住聖靈潔淨的工作,是一輩子的事情,祂是上帝同在的實際。祂將耶穌基督的救贖,完成在基督徒身上,也就是讓基督徒蒙耶穌基督的寶血洗淨,並有新生的樣式。

    聖靈的洗,更是用上帝的話語(聖經)來潔淨我們。詩篇119篇9節:『少年人用甚麼潔淨他的行為呢?是要遵行你的話!』

    施洗約翰將耶穌基督的作為向當時的人宣佈,也是先知的預言的實現。故此,耶穌基督是不容小視,祂對你和我的生命是非常重要。因此,我們不要輕忽祂,我們要慎重回應祂的呼召:『來跟從我!』

 

沒有留言: