2021年1月8日 星期五

馬太福音10:34-42

 

10:34 「你們不要想我來是叫地上太平;我來並不是叫地上太平,乃是叫地上動刀兵。
10:35
因為我來是叫人與父親生疏,女兒與母親生疏,媳婦與婆婆生疏。
10:36
人的仇敵就是自己家裡的人。
10:37
「愛父母過於愛我的,不配作我的門徒;愛兒女過於愛我的,不配作我的門徒;
10:38
不背著他的十字架跟從我的,也不配作我的門徒。
10:39
得著生命的,將要失喪生命;為我失喪生命的,將要得著生命。」
10:40
「人接待你們就是接待我;接待我就是接待那差我來的。
10:41
人因為先知的名接待先知,必得先知所得的賞賜;人因為義人的名接待義人,必得義人所得的賞賜。
10:42
無論何人,因為門徒的名,只把一杯涼水給這小子裡的一個喝,我實在告訴你們,這人不能不得賞賜。」

 

34 “Do not suppose that I have come to bring peace to the earth. I did not come to bring peace, but a sword. 35 For I have come to turn

“‘a man against his father,
    a daughter against her mother,
a daughter-in-law against her mother-in-law—
36     a man’s enemies will be the members of his own household.’[c]

37 “Anyone who loves their father or mother more than me is not worthy of me; anyone who loves their son or daughter more than me is not worthy of me. 38 Whoever does not take up their cross and follow me is not worthy of me. 39 Whoever finds their life will lose it, and whoever loses their life for my sake will find it.

40 “Anyone who welcomes you welcomes me, and anyone who welcomes me welcomes the one who sent me. 41 Whoever welcomes a prophet as a prophet will receive a prophet’s reward, and whoever welcomes a righteous person as a righteous person will receive a righteous person’s reward. 42 And if anyone gives even a cup of cold water to one of these little ones who is my disciple, truly I tell you, that person will certainly not lose their reward.”

 

*************

 

    主耶穌在這裡將門徒和先知及義人並列在得賞賜行列,讓人感受到門徒是蒙上帝喜悅與接納的一群。然而這群人卻要主耶穌的緣故面對與家人和朋友發生分別的情形,使得門徒要面對與人不和平的現象。因為不是每個人都會信靠主耶穌,更會因為主耶被疏遠和厭棄!

 

    也因為這樣主耶穌教導門徒:「愛父母過於愛我的,不配作我的門徒;愛兒女過於愛我的,不配作我的門徒;不背著他的十字架跟從我的,也不配作我的門徒。得著生命的,將要失喪生命;為我失喪生命的,將要得著生命。」

 

    也因此成為耶穌基督的門徒要計算代價是否願意為跟隨耶穌基督甚至捨棄人間最重要的親情和友情而這樣的捨棄甚只到一個程度就是斷離這是無法商量的也因為這樣基督徒的處境常常陷入兩難尤其是面對不信的家人和朋友這好像不盡人情但是還是要勇於面對的

 

    或許說為了得獎賞而必須斷離賜乎很自私感覺!但是沒有這樣的決定,家人是無法得救,朋友會沉淪!因為人得救贖與獎賞的先決條件是要跟隨主耶穌、信靠祂,不然就免談!

 

    所以,我們必須先犧牲與家人和朋友的關係來跟隨主,才能得著家人和朋友來歸向主耶穌!若是我們捨棄跟隨主耶穌,來遷就家人和朋友的感受,那家人和朋友就無法得救恩和講賞了!反而是害了家人和朋友,不是更自私嗎

 

 

沒有留言: